ضبط بخش‌هایی از “شب‌های روشن” در حرم امام رضا/ داستان واقعی یک معجزه


مجید اوجی تهیه کننده سریال ویژه شب‌های قدر شبکه یک با نام “شب‌های روشن” به خبرنگار مهر گفت: تهیه کننده اصلی این سریال محمدعلی تفکر مدیر عامل موسسه اعتباری آرمان است که آبان سال گذشته بر اساس یکی از کرامات امام رضا (ع) سفارش ساخت این سریال را به ما داد. او ماجرای مورد نظر خود را اتفاقب برای ما تعریف کرد و ما هم به دیدن شخصی که این اتفاق برایش افتاده بود رفتیم و از زبان خودش وضعیت کلی ماجرا را شنیدیم.


وی افزود: براساس این ماجرا فلورا سام یک قصه طراحی کرد که پایان قصه به آن کرامت ختم می‌شد. ما  طرح را به تفکر ارایه دادیم و او هم پذیرفت و فلورا سام به طور جدی مشغول نگارش فیلمنامه شد. البته این کرامت امام رضا (ع) در بخش کرامات حضرت در آستان قدس ضبط شده و اینطور نیست که هر کس ادعا کند کرامتی برایش اتفاق افتاده است، بلکه درباره صحت یا عدم صحت آن تحقیق و بعد از تایید ثبت می‌شود اما به هرحال ما در این سریال از لحاظ دراماتیک طوری برخورد کردیم که شائبه و ایرادی برکار وارد نشود.



اوجی درباره سپردن کارگردانی کار به مجید مظفری توضیح داد: من پیش از این با مظفری به عنوان کارگردان همکاری نداشتم اما سابقه کار با هم را داشتیم همین باعث همکاری ما در این سریال شد و اکنون هم می‌بینم سریال خوب و قابل دفاعی شده است. البته همکاری من و مظفری در این سریال از آنجا شروع شد که من و او برای کاری به مشهد رفته بودیم که با آقای تفکر آشنا شدیم و وی پیشنهاد ساخت سریال “شب‌های روشن” را به من و مظفری داد. ما هم بعد از گفتگو  به این جمع بندی رسیدیم که تهیه کنندگی را من و کارگردانی را مظفری انجام دهد. به این ترتیب آذر و دی سال گذشته تصویربرداری کار را انجام دادیم.


این تهیه‌کننده درباره بازیگران تقریبا ثابتی که با وی کار می‌کنند، اظهار کرد: انتخاب بازیگران بستگی به ژانر و وقت بازیگران دارد اما اینطور نیست که بازیگران من ثابت باشند. مثلا حسن جوهرچی پنج سال پیش با من کار کرده است یا همکاری‌ام با کیومرث طهمورث مربوط به سال‌ها پیش است با زهرا سعیدی هم همینطور. در کل بازیگرانی که می‌آیند و با ما کار می‌کنند افرادی بی حاشیه هستند و این نکته برای من مهم است. نکته دیگر اینکه این مشترک بودن بازیگرها منحصر به من نیست مثلا آتیلا پسیانی در اکثر کارهای سیروس مقدم حضور دارد یا سیامک انصاری در کارهای مهران مدیری، بالاخره بعضی از بازیگرها با بعضی از فیلمسازان راحت‌تر هستند و بالعکس.


تهیه کننده “شب‌های روشن” ادامه داد: تفکر از نظر مالی همکاری خوبی با ما داشت چون به هر حال بازیگران در کارهای شهرستان دستمزدهای خودشان را دارند اما در این سریال همه آمدند و با لطف و محبتشان کار کردند. همانطور که می‌دانید در این کار 8 و 9 بازیگر مطرح بازی می‌کنند در صورتی که در کارهای مشابه دو یا سه بازیگر مطرح می‌آورند و بقیه را از بازیگران بومی کمک می‌گیرند. اما در سریال “شب‌های روشن” این اتفاق نیافتد و باعث شد که کیفیت کار بالا برود.



اوجی یک نکته مثبت در ساخت این سریال را این چنین توضیح داد: بسیاری از موسسه‌ها می‌آیند و از ما می‌خواهند برای ساخت فیلمی مشارکت کنند و بعد هم انتظار دارند به عنوان مشارکت‌دهنده بارها در فیلم مطرح شوند  اما در این سریال این طور نبود در واقع می‌توان گفت “شب‌های روشن” سریالی صد در صد فرهنگی بود و برعکس تهیه کننده اصرار داشت در خلال سریال هیچ اسمی از او برده نشود. من اینجا از ارگان‌های مشارکت کننده در فیلم و سریال‌ها می‌خواهم فیلمسازان را مجبور نکنند پیوسته آنها را تبلیغ کنند.


وی همچنین درباره مشکلات تصویربرداری در حرم یادآور شد: در حرم امکان تصویربرداری خیلی کم و می‌شود گفت در حد صفر است، اما رایزنی‌های متعددی شد و ما بخشی از انرژی را روی این کار گذاشتیم تا بتوانیم در حرم فیلمبرداری کنیم و بالاخره با همکاری آستان قدس توانستیم سه چهار نوبت بخش‌های حساس را در حرم بگیریم در صورتی که از همکاران فیلمساز می‌روند و این تصاویر را در بقاع متبرکه دیگر می‌گیرند.


تهیه کننده سریال چهار قسمتی “شب‌های روشن” درباره عوامل پشت دوربین نیز گفت: ما در این کار از بهترین آدم‌های ممکن استفاده کردیم مثل سیروس عبدلی که یکی از تصویربرداران خوب است، یا کاشانی صدابردار که جزوه بهترین‌ها و حرفه‌ای و درجه یک است، موسیقی کار را امید کرامتی ساخته که خواهید دید چقدر زیباست و به کیفیت کار افزوده، تدوین خوبی هم شده است. در واقع  مجموعا یک تیم کاملا حرفه‌ای برای “شب‌های روشن” کار کردند و ما حتی برای نقش‌های بسیار کوچک هم از تهران بازیگر آوردیم و همه برای سهیم بودن در این کار خیر با ما همکاری کردند.


مجموعه “شب‌های روشن” که از امشب شنبه 5 مرداد جایگزین سریال “دودکش” در شبکه یک می‌شود، داستان زندگی زن و شوهر جوانی را روایت می‌کند که در اثر حادثه‌ای کودک پنج ساله خود را از دست می‌دهند و زندگی‌شان دچار چالش جدیدی می‌شود. خانواده آنان در تلاش برای به سامان رساندن این مشکلات و وارد کردن دختر جدیدی به زندگی این زوج هستند اما …


حسن جوهرچی، سیاوش تهمورث، فلورا سام، آناهیتا همتی، زهرا سعیدی، مرتضی کاظمی، محمود عزیزی، کاوه آشنا و یسنا مهاجری بازیگران این مینی‌سریال هستند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …