مبارزه دو بازیگر سینما و تئاتر با ایدز/ آقای A و B دچار چالش شدند


به گزارش ایرانگرد نیوز، این روزها گالری تازه تأسیس باروک میزبان تمرین نمایش “دو مرد در یک اتاق” نوشته بنگت آلفورش و یوهان برگوم است که به سفارش سازمان ملل برای مبارزه با ایدز به عنوان طاعون قرن توسط این دو نویسنده سوئدی – فنلاندی نگاشته شده است. مسعود رایگان که پیش از این نیز از درام‌نویسان حوزه اسکاندیناوی آثاری را ترجمه و به صحنه برده است این بار نمایشنامه “دو مرد در یک اتاق” را که توسط محمود داودی ترجمه شده است با انجام یک بازنویسی روی صحنه خواهد برد.


رویا تیموریان در این تجربه در مقام مشاور کارگردان با همسر خود همکاری می‌کند. به گفته رایگان دغدغه پرداختن به بیماری مهلک ایدز و پیشگیری از آن، انگیزه انتخاب نمایشنامه “دو مرد در یک اتاق” را به تیموریان و او داد.


در فضای داخلی گالری باروک که پیش از این میزبان نمایش “چشم‌هایی که از آن توست” به کارگردانی نسیم ادبی بود، در حال حاضر فرخ نعمتی و همایون ارشادی به عنوان دو بازیگر نمایش “دو مرد در یک اتاق” تمرین می‌کنند. این دو بازیگر قرار است در نقش دو نویسنده متنی را با سوژه ایدز بنویسند و در آن به واقعیت‌های مرتبط با این بیماری مهلک بپردازند.


اما برای نگارش این متن چالشی بین این دو نویسنده با نام‌های A و B ایجاد می‌شود که این چالش باعث شکل‌گیری نمایش “دو مرد در یک اتاق” است. همایون ارشادی معتقد است که یک بازیگر به دو ویژگی برای انتخاب یک اثر توجه می‌کند، اول متن جذاب و دوم کارگردان موفق. البته ارشادی انتخاب خود توسط مسعود رایگان را ریسک این کارگردان تئاتر دانست زیرا ارشادی بازیگران سینما است و تجربه بازی در تئاتر را ندارد.


فرخ نعمتی نیز که بازی در نمایش‌های “ملاقات بانوی سالخورده” و “ادیپ” طی سال‌های اخیر از جمله فعالیت‌های معدود این بازیگر تئاتر است، حضور مسعود رایگان به عنوان کارگردان را یکی از ویژگی‌های انتخاب نمایش “دو مرد در یک اتاق” ذکر کرد. مسعود رایگان نیز دلیل انتخاب همایون ارشادی و فرخ نعمتی را برای بازی در نمایش جدید خود، تجربه این دو چهره بازیگری در زندگی و سینما و تئاتر دانست که باعث می‌شود شخصیت‌پردازی در نمایش “دو مرد در یک اتاق” به درستی شکل گیرد.


رایگان معتقد است که در ایران به درستی به موضوع ایدز پرداخته نشده است و وظیفه هنرمندان است که در آثاری قابل قبول به این بیماری مهلک بپردازند تا آگاهی لازم را به خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه ارائه دهند. البته این هنرمند تئاتر تأکید کرد که هدف از ارائه چنین آثاری ایجاد ترس و وحشت در جامعه نیست و آگاهی‌بخشی مهمترین هدف از اجرای نمایش “دو مرد در یک اتاق” است.


نمایش “دو مرد در یک اتاق” به عقیده مسعود رایگان و رویا تیموریان قابلیت اجرا در هر فضا و مکانی نظیر کلاس درس، کارگاه صنعتی، کارخانه و ایستگاه مترو را دارد. همایون ارشادی و فرخ نعمتی در اکثر مواقع نمایش در دو طرف یک میز با یکدیگر دیالوگ برقرار می‌کنند و گاه از دو عروسک و برخی وسایل برای فضاسازی و ایجاد موقعیت‌های مدنظر استفاده می‌کنند.


از دیدگاه مسعود رایگان هر چه ترجمه یک درام دست‌‌یافتنی‌تر باشد برقراری ارتباط با شخصیت‌ها توسط مخاطب و همچنین شخصیت‌پردازی توسط بازیگران به درستی انجام می‌شود. وی تأکید دارد درام ایرانی دچار لغزش شده است و تنها راه برون‌رفت از این وضعیت رفتن به سراغ آداپتاسیون و اقتباس است.


رویا تیموریان که از بازیگران با سابقه تئاتر است درباره دلایل اجرای نمایش “دو مرد در یک اتاق” در گالری باروک تأکید دارد که ساخته نشدن سالن‌های مناسب تئاتر طی سه دهه گذشته یکی از دلایل چرایی چنین اتفاق‌هایی است زیرا مدیران تئاتری با هنرمندان تئاتر حرکتی برابر ندارند و از هنرمندان عقب‌تر هستند. البته نیاز نمایشنامه “دو مرد در یک اتاق” به فضایی شبیه گالری باروک را یکی دیگر از دلایل انتخاب این گالری برای اجرا ذکر کرد.


فرخ نعمتی نیز معتقد است که طی نیم قرن اخیر معضل نبود سالن تئاتر یکی از معضلات اساسی بوده است و سالن‌های فرهنگسراهای شهرداری نیز تنها برای برگزاری سمینار مناسب هستند به همین دلیل هر چراغی که برای تئاتر روشن می‌شود نظیر گالری باروک، اکو و تالار شمس را باید ارج نهاد. مسعود رایگان نیز اقدام شاهین اسلامی به عنوان مدیر گالری باروک و دغدغه او برای حمایت از فرهنگ و هنر را قابل احترام و تشکر دانست.


نمایش “دو مرد در یک اتاق” قرار است از 2 شهریورماه در گالری باروک اجرای عمومی خود را آغاز کند. اجرایی که به گفته مسعود رایگان هیچ حمایت مالی خاصی از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری تهران از آن نشده است.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …