نامه‌نگاری برای بازگشایی گالری اسفندیاری/ مدیری که نگارخانه را باشگاه ورزشی کرد

به گزارش ایرانگرد نیوز، چندی پیش خبری در خبرگزاری مهر منتشر شد با این مضمون که نگارخانه زنده‌یاد احمد اسفندیاری در فرهنگسرای مهر منطقه 19 تهران با تغییر کاربری به مکانی برای تمرین کاراته و تکواندو تبدیل شده است.

 

هادی احدی، مدیر امور فرهنگی و هنری منطقه 19 تهران در حالی خبر از بسته‌شدن گالری احمد اسفندیاری در منطقه 19 می‌داد که نیاز به فضاهای هنری در منطقه‌های جنوبی تهران مورد تاکید همگان است.

 

وی استقبال نکردن از گالری را دلیل اول بسته شدن گالری زنده‌یاد اسفندیاری دانست و بیان کرد: واقعا کسی نبود که از این گالری بازدید کند. هفته‌ها هم گذشت و کسی برای بازدید از این گالری نیامد. ما برای بازدید از یک نمایشگاه و گالری و گرفتن گزارش تصویری مجبور بودیم آدم‌ها را جمع کنیم که این کار شایسته‌ای نیست.

 

 

تبدیل گالری زنده‌یاداسفندیاری به زمین تمرین ورزش‌های رزمی

 

با توجه به کمبود اماکن هنری و گالری‌های شهر تهران و به خصوص فقر این فضاهای فرهنگی هنری در جنوب تهران به طور عام و در منطقه 19 به طور خاص سراغ سید قاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رفتیم. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای این جریان یک‌سری نامه‌نگاری کردیم ولی قبول داریم که این گالری اشکالات فنی دارد.

 

وی افزود:‌ تغییر کاربری این گالری به ما ربطی ندارد. مدیر فرهنگی این منطقه تصمیم‌گیری کرده است.

 

عبدالحسینی:‌ ما در جریان کار نبودیم

 

اما امیر عبدالحسینی، مدیر امور تجسمی و موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حرف‌های دیگری می‌زند و نسبت به این موضوع انتقاد دارد.

 

عبدالحسینی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این اتفاق گفت:‌ بسته شدن گالری زنده‌یاد احمد اسفندیاری بدون هیچ نظرخواهی، مشورت و یا مکاتبه‌اي با معاونت هنري سازمان صورت گرفته است. طبق آیین‌نامه تاسیس، اداره و انحلال گالری‌ها و نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجوز هرگونه تغییراتی در یک نگارخانه باید از طریق معاونت هنری سازمان انجام پذیرد.

 

مدیر امور تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مورد روند تغییرات در یک نگارخانه توضیح داد: وقتی بنا شود که تغییری در یک گالری صورت بگیرید باید با دفتر مکاتباتی انجام شود و کارشناسان ارزیابی بعد از تحقیق و بازدید اجازه این تغییر را بدهند. در مورد گالری اسفندیاری منطقه 19 تهران که اکنون تعطیل شده هیچ نامه‌‌ای به دست ما نرسیده است.

 

وی در مورد ویژگی‌های این گالری بیان کرد: این گالری با همت مدیر فرهنگی سابق منطقه 19 که از مدرسان جامعه دانشگاهی است و در زمان حیات استاد اسفندیاری تاسیس شد که در روز افتتاحیه آن نیز علاوه بر زنده‌یاد اسفندیاری، استاد فقید محمود جوادی‌پور نیز حضور داشتند و تا به حال چند رويداد بسيار مهم در آنجا ساماندهي شده است كه نمايشگاه استاد احمد اسفندياري،‌ نمايشگاه هنرمند پيشكسوت معاصر سركار خانم ايران درودي، بزرگداشت استاد اسفندياري در چهلمين روز وفاتش و … از جمله آن رويدادهاست.

 

اعمال سلیقه مدیریتی

 

عبدالحسینی تعطیلی این گالری را یک اعمال سلیقه از سوی مدیریت جدید نامید و گفت:‌ متاسفانه مدیری که تازه به سر کار آمده تنها به اعمال سلیقه پرداخته و نظر خود را ترجیح داده است. طبيعتا قرار نيست با تغيير مديران، سليقه و راي شتابزده آن‌ها بر روند كارشناسانه يك امر سايه بگستراند.

 

 

اين پژوهشگر هنر بيان كرد: تعطيلي به بهانه نبود مخاطب آن هم در شرايطي كه هنوز نگارخانه دوام و قوام نيافته، پاك كردن صورت مسئله است و رفتار كارشناسانه آن است كه اگر رويداد و امري وجود دارد با برنامه‌ريزي و ساماندهي و استفاده از ظرفيت فرهنگي منطقه به فرهنگسازي و ترويج الگوهاي رفتار فرهنگي پرداخته شود.

 

وی ادامه داد: قرار بر این بوده که با تاسیس این گالری مردم آن منطقه با بزرگان هنرهای تجسمی کشور آشنا شوند و حتی در مکاتبات این گالری آمده است که با توجه به جامعه هدف احتمال دارد در اولین سال تاسیس با کمبود مخاطب روبرو شود و چگونگی جذب مخاطب و فعایت‌های فرهنگی و اقتصادی عرصه هنر و پاسداشت هنرمندان صاحب‌نام و بسیاری از موارد دیگر در زمره هدف‌گذاری برای این رویداد در تعامل مسئول نگارخانه با کارشناسان مدیریت تجسمی در دست اقدام بود.

 

 

تبدیل گالری زنده‌یاداسفندیاری به زمین تمرین ورزش‌های رزمی

 

مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع)‌ برگزاری نمایشگاه‌هایی را که با سلیقه مخاطب آن منطقه همخوانی داشته باشد از الزامات این گالری دانست و بیان کرد: قرار بود در این گالری علاوه بر فعالیت‌های حرفه‌ای، به نمایش آثار هنری که با سطح سلیقه مردم منطقه 19 همخوانی داشته باشد نيز پرداخته شده و همچنین شناسایی و جمع‌آوری بانک اطلاعاتی هنرمندان منطقه نیز برنامه‌ریزی شود.

 

وی به تجلیل از گالری‌ احمد اسفندیاری در مراسم تجلیل از نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان دومین گالری برتر نیمه‌حرفه‌ای سازمان اشاره کرد و گفت:‌ در ششمين آيين انتخاب نگارخانه‌هاي برتر سازمان كه در ارديبهشت ماه امسال برگزار شد، از بین نگارخانه‌های درجه دو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این گالری حائز رتبه اول شد و اینکه امروز این گالری كه به تازگي شروع فعاليت شايسته‌اش را جشن مي‌گرفت، تعطیل شده است جای تاسف دارد.

 

 

عبدالحسینی ادامه داد: در این خصوص و براي جمع‌بندي و تصميم‌گيري نهايي با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مکاتبه‌ شده و در آن مكتوب به ويژگي‌هاي تاسيس اين نگارخانه آن هم در منطقه 19 با همت و حمايت مدير قبلي منطقه -كه قطعا آن مدير هم به كمبود مخاطب در ابتداي فعاليت وقوف داشت- و عدم طي مراحل اداري و سازماني و تخلف آيين‌نامه‌اي اشاره شده است و قرار بر این است که ایشان نسبت به این امر حکم نهایی را صادر کند.

 

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: گزافه نیست اگر بگوییم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فضاهای نمایشگاهی متعدد در مناطق 22گانه تهران در مجموع بزرگترین گالری آثار هنری را در اختیار دارد و جای آن است تا با برنامه‌ریزی شایسته از این امکان کم‌نظیر استفاده شود و با هدف‌گذاری و شناخت جامعه و البته با فرهنگ‌سازی که وظیفه اصلی این سازمان است تمرکز اصلی بر روی دو رکن اصلی این سازمان یعنی توجه به “فرهنگ و هنر” معطوف شود و گزینه‌های ورزشي يا بر عهده ساير نهادهاي مرتبط گذارده شده و يا در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.

 

گزارش از مجید احمدی

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …