دولت يازدهم قدر هنر تئاتر و هنرمندان اين عرصه را بداند


به گزارش خبرنگار مهر، ديدار اهالي فرهنگ و هنر با علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال حاضر در تالار وحدت در حال برپايي است كه در اين مراسم تعداد زيادي از چهره هاي فرهنگي حضور دارند.


در اين مراسم ابتدا استاد غلامحسين اميرخاني پيشكسوت هنر خوشنويسي به نمايندگي از اهالي هنرهاي تجسمي سخنراني كرد. پس از پایان صحبتهای وي ایرج راد مديرعامل خانه تئاتر روی صحنه آمد و گفت: هنر تئاتر هنری مظلوم است و بهمين مظلوم واقع شدن باعث شده اين كمبودها نمود خود را داشته باشد. از مظلوميت هنر تئاتر همین بس که در صحبتهای کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کلمه تئاتر تنها سه بار عنوان شد و حتی در برنامه علی جنتی، وزیر ارشاد که بارها آن را خوانده ام فقط یک بار کلمه تئاتر در برنامه مدون وی مطرح شده بود.


وی در ادامه با اشاره به برنامه علی جنتی وزیر ارشاد گفت: خوشبختانه برنامه آقای جنتی با دقت و ریزبینی بسیاری نوشته و مدون شده بود که اگر حتی 40 درصد از این برنامه عملی شود به نقاط خوب در حوزه فرهنگی و هنر دست می یابیم.


اين هنرمند عرصه تئاتر وی تاكيد كرد: همیشه مطرح شده است که هنر تئاتر هنر نمایشی و مادر است ولی متاسفانه همواره در کشور مورد کم لطفی قرار گرفته است. این در حالی است که اگر ما سینمایی داریم که باعث افتخار است و یا آثار ارزشمندی در تلویزیون ساخته می شود حتما رد پای اهالی تئاتر در آن وجود دارد. ولی متاسفانه تئاتر به ضعیف ترین شکل ممکن رخ داده است.


مدیر خانه تئاتر با ارائه آماري از وضعيت نامساعد سالن هاي تئاتر در كشور گفت: قرارست چند سالن به زودي تاسیس شود اما هیچ سالنی در این چند ساله به تئاتر اضافه نشد در حالی که سالانه 700 تا 1000 نفر فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اشتغال زایی برای آنها انجام نشده است. اگر تئاتر داریم به دلیل ایستادگی هنرمندان باشرف است. سوال من این است که چگونه می‌شود کسی که تئاتر ندیده مسئول حمایت از فرهنگ و آثار فرهنگی باشد.


این هنرمند پیشکسوت تئاتر که به نمایندگی از اهالی تئاتر در نخستین دیدار وزیر ارشاد با هنرمندان سخن می گفت به ضرورت توجه به تئاتر سنتی اشاره کرد و گفت: آنچه به صورت تئاتر سنتی وجود داشته است مانند نقالی، سیاه بازی، تعزیه، پرده خوانی نمایشهای میدانی از جمله هنر اصیل ایرانی بوده است اما متاسفانه به دلیل مسائل روشن فکری که در تئاتر شکل گرفت تئاتر سنتی ایران رفته رفته رنگ باخت.


وی در ادامه افزود: البته نمی گویم تئاتر خارجی نباید باشد اما به این نکته قائلم که تئاتر سنتی شناسنامه تئاتر و هنر ایرانی است به همین دلیل جا دارد از فضای فراهم شده در جهت احیای هنر سنتی تئاتر استفاده شود.


ایرج راد در پایان بيان كرد: در زمانی که فرنگی ها هنر سنتی تئاتر را مهم شمردند این هنر در ایران هم جایگاهی پیدا کرد اما بعدا به دست فراموشی سپرده شد. اهالی تئاتر انتظار دارند ارزشهای این هنر و هنرمندان فعال در این عرصه به درستی شناخته شوند.


 


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …