چهار سال گذشته بحران مدیریت داشتیم/ توجه ویژه حزب‌الله لبنان به “شهابی از جنس نور”


به گزارش خبرنگار مهر، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز سینمای مستند و تجربی با اعلام این مطلب در توضیح کارنامه کاری در طول چهارسال فعالیت خود گفت: شرایط این مرکز سینمایی نسبت به سایر مراکز مربوط به تولیدات سینمایی متفاوت است و در تمام این مدت تلاش کردیم با همه فیلم سازان همکاری خوبی داشته باشیم.


وی در ادامه افزود: در این بین عده ای هم بودند که مایل به همکاری با مرکز مستند تجربی نشدند چرا که به اعتقاد من سینمای ایران اسیر قواسالاری در طول چهار سال گذشته شده است. خیلی ها نخواستند حقایق را ببینند.


این مدیر سینمایی دولت دهم در ادامه صحبت های خود با اشاره به چهار سال مدیریت خود در این مرکز گفت: به اعتقاد من مدیریت در تمام حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در طول چهارسال گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی از سخت ترین مدیریت ها بوده است چراکه هر یک از مدیران هم در بخش های فرهنگی و هم در بخش های غیرفرهنگی دچار تنش و بحران های بسیاری بوده اند اما من به عنوان مدیرعامل این نهاد سینمایی معتقدم عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حوزه سینما بسیار تاثیر گذار بوده است.


برای نخستین بار سینمای مستند به شبکه نمایش خانگی رفت


آقامحمدیان در ادامه افزود: یکی از فعالیت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در طول این چهار سال فعالیت در حوزه ساخت فیلم های اسلام گرا بود چرا که در طول این مدت دنیا شاهد بیداری اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بوده است و قاعدتا تولیدات سینمایی ایران در نگاه کلی و مرکز به طول کلی تر از این قاعده مستثنا نبوده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: یکی دیگر از فعالیت های این مرکز که به درستی به سرانجام رسید اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی در ساخت فیلم ها بود. به این معنی که به دلایل و مشکلات مالی هیچ گاه هیچ کاری را تعطیل نکردم و سعی کردم بودجه فیلم ها را از منابع مختلف تامین و جایگزین کنم. همچنین از چاپ کتابهایی در حوزه مستند نیز غافل نبودم.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یکی از افتخارات این مرکز را ورود فیلم‌های مستند برای اولین بار به شبکه نمایش خانگی دانست و گفت: به تازگی 7 فیلم مستند با رسانه های تصویری قراداد بسته اند همچنین سینمای مستند به رسانه ملی به بهترین شکل وارد شد.


آقامحمدیان با اشاره به تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خارج از کشور گفت: خوشبختانه در چند سال گذشته 50 فیلم در خارج از مرزهای ایران ساخته شد که تعدادی از این فیلم ها مربوط به بیداری اسلامی، نشان دادن منابع غنی فرهنگ و هنر ایرانی می شود. در کنار این فیلم ها در برخی از کشورها مانند تونس و میانمار فعالیت های سینمایی به انجام رسید. به عنوان مثال در تونس کلاس های آموزش فیلم سازی به وجود آمد که در این کلاس ها 65 هنرجو ثبت نام کردند و توسط مدرسان ایرانی دروس تخصصی سینمایی تدریس شد و درنهایت گواهی نامه سینمایی به هنرجویان که مهر تایید مرکز پای آن خورده شده بود ارائه گردید.


مدرسان آموزشگاه فیلمسازی تونس ایرانی بودند


وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: همانطور که گفتم مدرسان این آموزشگاه همگی ایرانی بودند. مهدی سجاده چی فیلمنامه نویسی، محمد صدری مستندسازی و احمدرضا گرشاسبی کارگردانی سینما تدریس می کرد. همچنین قرار بود یک فیلم مشترک بین تونس و دیگر کشورها ساخته شود اما به خاطر شرایط خاصی که در تونس حاکم شد دوستان نتوانستند به ساخت این فیلم مشترک دست پیدا کنند.


مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: قرار بود فیلم “دیگری” به عنوان اولین فیلم ایرانی در تونس روی پرده رود ولی متاسفانه به دلیل مشکلاتی که گفتم این اتفاق نیافتاد همچنین قرار بود 5 فیلم مستند و 3 فیلم برای شبکه نمایش خانگی تونس قرار دهیم که باز هم توفیق این کار را پیدا نکردیم. اما نکته مثبت همکاری با تونس تاسیس موسسه فیلم سازی “علق” با ارائه واحدهای درسی توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود.


مجری طرح فیلم سینمایی “لاله” با اشاره به مراحل تولید این فیلم گفت: فیلم سینمایی “لاله” از آغاز کار با هیاهوی بسیاری مواجه شد اما خوشبختانه این فیلم به مرحله ساخت رسید و در حال حاضر منتظر بازسازی پیست اتومبیل رانی آزادی هستیم اما فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی به دلیل مشکلاتی که گفته بودند به تاخیر انداختند. منتها اگر تا یک ماه آینده به نتیجه نرسیم متاسفانه مجبوریم در کشورهای همسایه که پیست های رالی خوبی دارند کار کنیم اما اولویت اول ما کار در پیست اتومبیل رانی آزادی است.


آقامحمدیان درباره تدوین این فیلم توضیح داد: با توجه به حساسیت های اسدالله نیک نژاد کارگردان فیلم “لاله” اولویت اول تدوین در خارج از کشور است و همچنین قرار است برای هزینه های پس از تولید با ارتباط هایی که در خارج از کشور دارد وارد مذاکره شویم و به نوعی شریک شویم به عنوان مثال در حال حاضر پیشنهاد یک و 200 میلیون دلاری برای پخش جهانی آن داریم.


اسدالله نیک نژاد باید به وعده های خود عمل کند و پول به جشنواره بیاورد


وی همچنین درباره بودجه این فیلم افزود: بودجه فیلم “لاله” از ابتدا مورد بحث بود و بسیاری از رسانه ها به بالا بودن بودجه تولید این فیلم معترض بودند و نقدهایی را بیان کردند اما مسئله اینجاست که بودجه فیلم “لاله” تصویب شده و اگر مرکز به عنوان مجری طرح وارد نمی شد قطعا جای دیگر تولید می شد اما من به عنوان مدیرعامل این مرکز بودجه فیلم را گرفتم. علاوه بر مراحل پیش بردن فیلم “لاله” در بعضی از جاها که مرکز دچار مشکل می شد این بودجه را استفاده می کردیم.


شفیع آقامحمدیان مجری طرح فیلم “لاله” در پاسخ به این سوال که آیا آورده های مالی به این پروژه افزوده شد گفت: طبق وعده ای که اسدالله نیک نژاد کارگردان این فیلم سینمایی داده بود آورده مالی به پروژه داشتیم منتها بسیار اندک بود اما در حال حاضر قرار است اسدالله نیک نژاد به وعده های خود عمل کند و مراحل پس از تولید را از آورده های خارج از کشور به پروژه تزریق کند.


وی در پایان این بخش از صحبت های خود گفت: تمام تلاش ما این است که فیلم “لاله” به فیلمی استاندارد تبدیل شود و قرار است این فیلم به فارسی دوبله شود و برای نمایش در خارج از کشور با زیرنویس انگلیسی پخش شود.


انتظار نداریم “شهابی از جنس نور” در سوریه اکران شود


تهیه کننده فیلم سینمایی “شهابی از جنس نور” در پاسخ به صحبت کارگردان این فیلم سینمایی مبنی بر دخالت تهیه کننده در تدوین گفت: مراحل فنی فیلم “شهابی از جنس نور” به پایان رسیده است که یک هفته آینده فیلم نهایی می شود. اما متاسفانه کارگردان این فیلم سینمایی در گفت و گو با خبرنگار حرف از بلاتکلیفی فیلم زده بود اما من می خواهم بگویم این فیلم بلاتکلیف نیست. اما به دلیل حساسیت های بالایی که به لحاظ استراتژیک برای من و همچنین سینمای ایران داشت نمی توانستم بی تفاوت از کنار آن بگذرم.


وی افزود: تدوین اولیه این فیلم سینمایی 200 دقیقه بود و متاسفانه با 200 دقیقه فیلم تدوین شده که به مثابه راش بود هیچ کاری نمی توانستیم بکنیم اما با تدوین مجدد مدت زمان این فیلم به 100 دقیقه رسید.


آقامحمدیان در پاسخ به این سوال که حساسیت موضوع تا چه اندازه باعث شده دخالت در تدوین از سوی تهیه کننده صورت گیرد گفت: دخالتی در کار نبود بلکه به دلیل حساسیت موضوع من به عنوان تهیه کنند ملاحظاتی داشتم که آن ملاحظات علاوه بر مخارج سنگین تولید این فیلم باید در نظر گرفته می شد اما مراحل تولید و پس از تولید آن بسیار طولانی شد و متاسفانه فیلم به نمایش نرسید و بحث اختلاف من با کارگردان هم همین دیرکرد بود.


تهیه کننده “شهابی از جنس نور” متذکر شد: در حال حاضر تدوین فیلم به پایان رسیده، صداگذاری ها انجام شده است و تا 10 روز دیگر آماده می شود. البته این فیلم باید چهارماه پیش تمام می شد اما به دلایلی که عنوان کردم این کار نشد. قرار بود برای اکران این فیلم برنامه ویژه ای ترتیب دهیم تا در تونس، سوریه و کشورهای همسایه نمایش داده شود و برای رسیدن به این هدف از بهترین های سینما بهره گرفتیم. به عنوان مثال جمال شورجه مشاور این فیلم بود و علی محمد قاسمی فیلم بردار این فیلم سینمایی بود.


حزب الله لبنان به “شهابی از جنس نور” نظر داشت


آقامحمدیان در پاسخ به این سوال که با وجود حساسیتی که برای تولید این فیلم داشت چرا محمدرضا اسلاملو به عنوان کارگردان انتخاب شد، گفت: این فیلم نامه متعلق به اسلاملو بود به همین دلیل تلاش کردیم بهترین نیروهای سینما را برای تقویت کارگردان در نظر بگیریم حتی عواملی که در لبنان انتخاب شده بود همگی حرفه ای و کاربلد بودند ولی در نهایت معتقدم فیلم بد نشده است و امیدوارم بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.


وی ادامه داد: بی انصافی نباشد کارگردانی این فیلم کار سختی بود و نیاز به تلاش و دقت نظر ویژه ای داشت چرا که علاوه بر مدیران سینمایی ایران حتی حزب الله لبنان هم بر این فیلم نظر داشتند اما با وجود همه مشکل ها محمدرضا اسلاملو از پس آن برآمد.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که بر سوریه حاکم است شرایط اکران این فیلم در منطقه به کجا می انجامد گفت: ما معتقد بودیم که اگر “شهابی از جنس نور” در کشورهای همسایه هم اکران شود اتفاقات خوبی می افتد و با جهان اسلام ارتباط برقرار خواهد کرد اما در حال حاضر انتظار اکران در سوریه را نداریم.


شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به انتشار خبر تولید فیلم مستند 90 میلیونی توسط رضا شمقدری تأکید کرد: انتشار این خبر بدون در نظر گرفتن شرایط تولید این فیلم بی انصافی تمام عیار در حق مرکز و حتی این مستندساز است و ماجرا را به شکل وارونه جلوه دادند. زیرا رضا شمقدری مستندساز تازه کاری نیست و پیش از این فعالیت های بسیاری در حوزه مستندسازی انجام داده بود که از مهمترین آنها تولید مستند “1599” بود. او همچنین از مستندسازان فعال عماریون است.


دستمزد رضا شمقدری 6 میلیون بود


تهیه کننده فیلم مستند “شهید شاطری” در ادامه صحبت های خود گفت: سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور مستقیم داده بود که در رابطه با شهید شاطری فیلم و یا حتی کتابی منتشر شود. پس از آن رضا شمقدری با مجری طرح آقای کاظم دارابی قرارداد بست و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تهیه کننده حقوقی وارد عمل شد به همین دلیل قرارداد 90 میلیون تومانی با رضا شمقدری کذب است ضمن اینکه او کارگردان تازه کاری نیست.


آقامحمدیان افزود: دستمزد رضا شمقدری میانگین 6 تا 7 میلیون تومان است و نه بیشتر. ضمن اینکه تولید این فیلم با توجه به محاسبات دلار بود و خوشبختانه توانستیم هزینه تولید این فیلم را تا اندازه ای کم کنیم.


مدیر جشنواره “میلاد سرخ” در  ادامه با اشاره به برگزاری این جشنواره در اردبیل گفت: این جشنواره از سه‌شنبه 4 شهریورماه در اردبیل برگزار می‌شود و قرار است از برخی از پیشکسوتان فعال در حوزه مستندهای عاشورایی تقدیر شود. همچنین در مهرماه جایزه بزرگ شهید آوینی را برگزار خواهیم کرد. این جشنواره به طور مشترک با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسه شهید آوینی برگزار خواهد شد.


این مدیر سینمایی در پاسخ به این سوال که با توجه به پایان دوران مدیریت خود، جشنواره های نیمه کاره همچون “سینما حقیقت” را چه کار خواهد کرد، یادآور شد: یکی از خصوصیات من این است که تا آخرین لحظات کارهای نیمه تمام خود را به انجام می رسانم و به تبع این جشنواره و سایر جشنواره های پیش رو از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل قرار است معاون اجرایی برای جشنواره “سینما حقیقت” تعیین کنیم که بتواند کارهای پیش رو را به درستی به انجام برساند.


از کمیسیون ماده 100 شهرداری عبور کردیم


آقامحمدیان در پاسخ به این سوال که آیا مشکل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با شهرداری مبنی بر تغییر کاربری حل شده است، گفت:  خوشبختانه با کمک دوستان در شهرداری توانستیم از کمیسیون ماده 100 یعنی تغییر کاربری عبور کنیم و مبلغ 2 میلیارد تومان جریمه برای فعالیت این مرکز را به یک میلیارد تومان رساندیم و الان ساختمان این مرکز سینمایی به عنوان ساختمان اداری در اختیار مدیر بعدی قرار خواهد گرفت.


وی در ادامه صحبت های خود با بیان این مطلب که امیدوار است مدیرانی که در مجموعه سینمایی جای می گیرند سینما را به همدلی نزدیک کنند، گفت: امیدوارم مدیران سازمان سینمایی و بخش های مختلف سینمایی در دولت یازدهم بتوانند سینماگران را به یک همدلی تشویق کنند. البته تلاش ما و همچنین شمقدری در دولت دهم رسیدن به همین همدلی بود ولی متاسفانه اتفاق نیفتاد.


این مدیر و تهیه کننده سینما تصریح کرد: من معتقدم جدایی سینماگران مربوط به اتفاق های سینمایی نیست بلکه شرایط کشورمان این عدم همدلی را ایجاد می کرد از همین رو باید دولت یازدهم دنبال حل و فصل ماجراها و پایان دادن به کش و قوس های موجود در سینما باشد.


دولت دهم نتوانست همدلی در سینماگران ایجاد کند


این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به واگذاری بخشی از نهادهای سینمایی به بخش خصوصی گفت:  معتقدم در سازمان سینمایی بخش هایی وجود دارد که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نخستین جایی بود که می توانست به  خارج از کشور فیلم ارسال کند. حتی پیشنهاد کردم بنیاد فیلم های بین المللی تشکیل شود چراکه فعالیت در حوزه بین المللی کار سختی است.


به تعهداتم به رئیس سازمان سینمایی وفادار بودم


شفیع آقامحمدیان مدیر سینمایی دولت دهم در پایان صحبت های خود گفت: پس از پایان دوران مدیریتم سه فیلمنامه برای ساخت فیلم سینمایی و یک فیلمنامه برای ساخت سریال در دست تولید دارم اما آن چه لازم می دانم در پایان تاکید کنم این است که در طول 4 مدیریت خود در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تعهدات خودم نسبت به جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وفادار بودم و در تمام طول این سال ها فقط یک فیلمنامه نوشتم. بسیاری از دوستان می پرسند که تمایل به ابقا شدن دارم اما به معنای واقعی باید پاسخ دهم که خیر دوست ندارم زیرا من فیلمسازم و در طول این 4 سال، تجربه مدیریت و کار اجرایی نشان داد که حضور در حوزه فیلمسازی بهتر است و حرف‌های مهمتری را از زبان سینما می توان بیان کرد. مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تجربه سنگینی بود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …