قائم مقام و معاون میراث فرهنگی: حال میراث فرهنگی خوب نیست

معاون میراث فرهنگی با بحرانی دانستن وضعیت فعلی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بر انجام اقدامات اورژانسی برای جلوگیری از ورود خسارات بیشتر به جایگاه و منزلت سازمان تاکید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مهدی حجت در نخستین نشست مدیران کل استانها افزود:بر اساس گزارشهای ارائه شده از وضعیت موجود در استانها و نظرات صاحبنظران و کارشناسان باید گفت در مجموع حال میراث فرهنگی خوب نیست.

او با بیان اینکه شرایط برای بهبود این وضع بحرانی فراهم نیست گفت:با توجه به امکانات محدود و کاهش سهم اعتبارات سازمان در بودجه سال 92 و همچنین وضعیت نابسامان پرسنل و کارشناسان برای انجام ماموریتهای سنگین سازمان در شرایط مساعدی به سر نمی بریم.

او خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی باید گفت وضعیت سازمان میراث فرهنگی به یک بیمار بدحال تصادفی شبیه است که پیش از هر اقدامی باید به فکر پانسمان اولیه و جلوگیری از خونریزی اولیه باشیم.

حجت خطاب به مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانها افزود: باید برای اقدامات اولیه واضطراری به توافق برسیم به همین دلیل و در چنین وضعیتی نمی توان به اجرای پروژه های نیمه تمام اندیشید بلکه باید نخست جلوی خونریزی را بگیریم و سپس برای گرفتن امکانات و اعتبارات بیشتر و بهتر اقدام کنیم؛ در این صورت شاید بتوان از ابتدای سال 93 شان و جایگاه واقعی و ازدست رفته سازمان را در کشور بازسازی و احیا کنیم.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی از دست رفتن جایگاه و نقش میراث فرهنگی در کشور را بزرگترین مخاطره در شرایط فعلی برای سازمان خواند و افزود: باید به نحوی جلوی وارد آمدن خسارت به مجموعه خود را بگیریم و اجازه ندهیم بیش از این جایگاه و منزلت سازمان دچار آسیب و لطمه شود.

حجت با بیان اینکه باید در 3 حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات اصلی و اساسی صورت گیرد تاکید کرد: در بخش میراث فرهنگی با توجه به مساله خروج آثار از فهرست ثبت بر اساس احکام دیوان عدالت اداری باید گفت هر اثر تاریخی دارای دو وجه است نخست اینکه اثر، دارای ارزش تاریخی است که به آن ارزش فرهنگی می گوییم و دیگر اینکه هر اثر چه منقول و چه غیر منقول از ارزش مادی هم برای مالک آن اثر برخوردار است.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: فرق خانه تاریخی با غیر تاریخی در این است که بنای تاریخی هم ارزش مادی و هم فرهنگی دارد که مالک ارزش مادی آن اثر، صاحب بنا و مالک ارزش فرهنگی مردم و جامعه است، که این ارزش فرهنگی سرمایه ملی بوده و ما در سازمان میراث فرهنگی وکالت داریم از این ارزش مراقبت کنیم.

او با تاکید بر اینکه ثبت یک اثر تاریخی چراغ قرمزی برای ما و بیانگر هویت فرهنگی آن اثر به شمار می رود گفت: علت صدور این احکام و خروج آثار از فهرست ثبت،عدم دفاع  مناسب و کارشناسانه  بوده است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی با وجود تمام گرفتاریها حتی یک اثر تاریخی تخریب نشد خاطرنشان کرد: کشور حق کارشناسی در این حوزه را به سازمان میراث فرهنگی داده است و دیوان عدالت اداری فقط می تواند خطای اداری را برگرداند اما قادر نیست کار کارشناسی سازمان میراث فرهنگی را اشتباه بداند.

حجت خطاب به مدیران کل استان ها گفت: شما سازمان مرجع، قطعی و نهایی برای تشخیص ارزش فرهنگی یک اثر هستید بر این اساس مالکیت بر چیزی مجوز انجام هرگونه اقدام روی آن نیست و مالکان بناهای تاریخی نمی توانند به یک بنای با ارزش فرهنگی آسیب رسانده یا آن را تخریب کنند.

او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی داعیه مالکیت هیچ ملک تاریخی را ندارد بلکه مالکیت فرهنگی این بناها بر عهده میراث فرهنگی است و باید گفت یک اثر تاریخی قابلیت خرید و فروش را دارد اما قابلیت تخریت و آسیب را ندارد.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به مدیران کل استان ها افزود: میزان قدرت شما در دفاع از میراث فرهنگی، مدیریت شما را تثبیت می کند در این راستا نماینده سازمان میراث فرهنگی در هر استان باید توانایی دفاع از میراث فرهنگی را داشته باشد.

او در ادامه طرح هر گونه صحبتی درباره نقص قوانین میراث فرهنگی در شرایط فعلی را به صلاح سازمان ندانست و گفت: با توجه به اوضاع بحرانی و نابسامان میراث فرهنگی در کشور صحبت راجع به نقص قوانین به صلاح نبوده و قوانین موجود برای دفاع کافی است.

حجت همچنین موضوع تقلیل حرایم در شرایط فعلی را موضوع خطرناکی برشمرد و گفت: ما در شرایط موجود باید از همه ارزش های خود مانند حریم و قانون دفاع کنیم تا سازمان وزن پیدا کرده و به جایگاه واقعی خود برسد.

او با بیان اینکه توانایی عملی،  یک بحث و اعتبار سازمان بحث دیگری است تصریح کرد: باید در سازمان با حیثیت میراث فرهنگی کشور که قیمتی برای آن نیست حرکت کرده و شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که سازمان تقویت شود.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان از مدیران کل استانها خواست تا مسایل و مشکلات خود را در 3 بخش شامل مسایلی که بدون حضور آنها قابل انجام و جزو مطالب عمومی است، مسائلی که با ملاقات و نشست های مشترک مسئولان ستاد با مسئولان استان ها قابل حل است و مسایلی که از سوی هر استان و با مساعدت و همکای ستاد برطرف می شود تقسیم بندی و به ستاد ارایه کنند.ImageHandler.ashx

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …