مردم از رادیو برنامه‌های شاد می‌خواهند/ تولد شبکه‌های خانواده و کودک و نوجوان

محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی در ارزیابی عملکرد رادیو فصلی که یک سال از تاسیس آن می‌گذرد، اظهار کرد: این شبکه یک تجربه بسیار موفق در سپهر رسانه‌ای جمهوری اسلامی است. ما متناسب با هر فصل این شبکه را با عناوینی چون تابستانه، پاییز، مهر و بهمن نامگذاری کردیم و در تلاش بودیم هر بار به موضوعات فصل مورد نظر بپردازیم. برای مثال در تابستان به تفریح، سرگرمی، اوقات فراغت، سفر و توصیه‌های پزشکی و آموزشی مربوط به آن و بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و اماکن تاریخی پرداختیم. رادیو پاییز بیشتر به بحث‌های آموزشی معطوف بود، رادیو بهار به فصل گل و شکوفایی و طبیعت و امتحان دانش آموزان پرداخت و…

 
وی ادامه داد: در کنار اینها رادیو فصلی به مجموع مناسبت‌هایی که در فصل وجود داشت نیز بیش از شبکه‌های دیگر توجه می‌کرد. این کار تجربه موفقی بود و تاسیس آن برای بسیاری از کشورهایی که در اجلاس‌ و سمینارهای گوناگون با آن آشنا می‌شدند قابل توجه بود. همچنین در گفتگو با طرف‌های خارجی در داخل و خارج از کشور، آنها از تجربیات ما در حوزه تاسیس رادیو فصلی استقبال می‌کردند و می‌خواستند به عنوان یک تجربه نو از آن بهره برداری کنند. بنابراین رادیو فصلی نمره قابل قبولی داشت و یک سال خوب را پشت سر گذاشتیم.

 
رویکرد شادی افزایی در کنار اطلاع رسانی

 
معاون صدا در پاسخ به اینکه آیا رادیو فصلی همین رویکرد را ادامه می‌دهد، تصریح کرد: بله البته طبیعی است که با توجه به جامعه مخاطب و بازخوردهای دریافت شده، مطالعات و تجربیات و مذاکرات و جلسات با برنامه سازان و… آثار این رادیو سمت و سوی مناسب به خود می‌گیرد. همه این تجربیات را جمع کرده، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت می‌کنیم. رویکرد رادیو فصلی علاوه بر اطلاع رسانی قطعا رویکرد شادی‌افزایی است و نکته قابل توجه اینکه در این شبکه از برنامه‌های خوب شبکه‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

 
صوفی در خصوص توجه به برنامه‌های طنز در آثار رادیویی شبکه‌های گوناگون، یادآور شد: مردم ما علاقمندند حجم بیشتر برنامه‌های رادیو و تلویزیونی شادی بخش و سرورآفرین باشد. ساختارهای برنامه‌های شادی بخش و امیدآفرین طنز، کمدی و فکاهه است. خوشبختانه سال‌ها است رادیو رویکرد افزایش برنامه‌های طنز را در دستور کار خود قرار داده است، به ویژه در سال‌های اخیر که کمیت و کیفیت برنامه‌های طنز با برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌های گوناگون افزایش پیدا کرد.

 
تأکید بر تولید برنامه‌های طنز در شبکه‌های گوناگون

 
وی افزود: اکثر شبکه‌های رادیویی دارای ویژه برنامه‌های طنز در طول شبانه روز به ویژه در آخر هفته هستند که هر کدام متناسب با جامعه هدف خود حرکت می‌کند. همانطور که روز گذشته سومین مسابقه طنز جوان برگزار شد و یکی دو ماه پیش نیز هم اندیشی طنز را برپا کردیم.

 
معاون صدا با بیان اینکه راه‌اندازی رادیو لبخند در دستور کار این معاونت قرار دارد، تأکید کرد: این شبکه کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است و ما امسال و سال آینده باز هم شاهد افزایش برنامه‌های طنز خواهیم بود،‌ به ویژه در شبکه‌هایی که با جامعه مخاطب عمومی سر و کار دارند. مثل شبکه تهران، ایران، جوان و فصلی که به افزایش برنامه‌های طنز اقدام می‌کنند.

 
راه اندازی رادیو خانواده و رادیو کودک و نوجوان

 
صوفی اعلام کرد: شبکه‌ای با عنوان خانواده نیز ظرف چند روز آینده پخش آزمایشی خود را آغاز خواهد کرد که علاوه بر برنامه‌های جدی در حوزه خانواده به برنامه‌های شادی آفرین، طنز،‌ فکاهه و کمدی هم می‌پردازد.

 
وی در پایان گفت: طبق قولی که برای افزایش شبکه‌ها به مردم داده بودیم، شبکه کتاب چندی پیش راه اندازی شد، شبکه لبخند و خانواده نیز به صورت آزمایشی فعالیت می‌کنند. شبکه کودک و نوجوان نیز به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. در واقع تا پایان سال چهار شبکه به شبکه‌های رادیویی اضافه خواهد شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …