اجرای شهرداد روحانی به افتخار رزمندگان/ سازهای جهانی برای خلیج ایرانی نواختند

به گزارش ایرانگرد نیوز، شامگاه دوشنبه 25 شهریورماه سوییت سمفونی “خلیج فارس” به آهنگسازی و رهبری شهرداد روحانی با همراهی گروه ارکستر باربد ساعت 21:30 در برج میلاد با حضور چهره های مختلف فرهنگی و هنری از جمله محمود دولت آبادی، محمد سریر، بردیا کیارس همچنین امیررضا خادم و … برگزار شد.

 
صندلی های سالن اجرای برج میلاد خیلی زودتر از آنچه که معمول است از جمعیت پر شد و سپس اعضای ارکستر تازه‌تاسیس باربد و گروه کر در جایگاه های خود مستقر شدند و سازها را کوک کردند.

 
بعد از این شهرداد روحانی به صحنه وارد شد و در ابتدای این اجرا گفت: این سوییت سمفونی به یاد انسان های والایی اجرا می شود که در دوران جنگ تحمیلی با فداکاری ها و از جان گذشتگی مانع از این شدند که دشمن حتی یک وجب از خاک این کشور را جدا کند.

 
روحانی که تاکنون رهبر مهمان بسیاری از ارکستر سمفونی های معتبر جهانی بوده است، ادامه داد: من افتخار دارم یکی از اعضایی را که در این سوییت سمفونی با ما همکاری می کند، نام ببرم. فتانه شاهین نوازنده چنگ است و دو برادرش به نام های سردار شهید فرزاد شاهین و بسیجی شهید حسن شاهین از شهدای جنگ تحمیلی هستند.

 
با بالا رفتن چوب رهبری روحانی 12 قطعه موسیقایی با موضوع خلیج فارس و محیط زیست توسط ارکستر تازه تاسیس باربد نواخته شد.

 
این آهنگساز، ویولنیست و پیانیست ایرانی اولین قطعه را با عنوان “خلیج همیشگی فارس” به شکلی حماسی و با ریتم‌های محکم و ضربی با هماهنگی همه سازهای بادی، کوبه‌ای و همراهی سازهای ایرانی و خارجی و همچنین هم آوازی گروه کر اجرا کرد.

 
روحانی آخرین بار قطعاتی از این سوییت سمفونی را در اردیبهشت 91 به همراه ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد و حالا با اجرایی متفاوت با بهره گیری از سازهای مختلف روی صحنه رفته است.

 
قطعه دوم با نام “دره ستارگان” با فرمی خیال انگیز و با صدایی متفاوت اجرا شد اگرچه شهرداد روحانی پیش از این در گفتگوهای خود گفته بود که موومان های این سوییت سمفونی ضمن اینکه به یکدیگر مرتبط هستند و یک بیان خاص و مشترک دارند در عین حال از تضادهایی نیز برخوردارند.

 

 
نکته مورد توجه در این سوییت سمفونی این بود که اگرچه بیشترین سازهایی که دیده می شد گروهی از سازهای خارجی چون ویولن، ویلنسل، سازهای کوبه ای و بادی بود اما فضای نهایی که موومان های مختلف این اجرا تداعی می کرد به شرق و مخصوصا فضایی از دریا بسیار نزدیک بود. ضرب سازها و ریتم هماهنگ آنها به خوبی می توانست رفت و برگشت امواج را در ذهن مصور سازد. با این حال این سوییت سمفونی همچنان که از نامش پیداست از فرم خاصی در ساخت پیروی نکرده بود.

 
روحانی تمام این 12 قطعه موسیقایی را به افتخار خلیج فارس بی وقفه و پشت سر هم اجرا کرد. به گونه ای که با پایان اجرا بعضی از مخاطبان غافلگیر شدند و انتظار داشتند اجرا ادامه داشته باشد.

 
سومین قطعه “حیات آبی” بود و بعد از آن “جنگل حرا”، “طلوع خورشید”، “آبشار”، “خاک سرخ”، “تنب”، “مهاجرت” و “کیش” اجرا شد.

 
قطعه یازدهم با نام “شترسواری” اجرا شد و در ابتدای آن نسیم شاملو نوازنده سنتور نیز به گروه پیوست تا یازدهمین قطعه را با فضایی ایرانی تر برگزار کنند. البته در این ارکستر از دف هم به عنوان دیگر ساز ایرانی استفاده شده بود.

 
روحانی آخرین قطعه خود را با نام “جشن” با همراهی ریتمیک و ضربی همه سازهای این ارکستر نواخت. در این اجرا سازهای کوبه ای و بادی بیشتر به چشم می آمدند و نوایی آهنگین تر و موزون‌تر را شکل داده بود، به گونه ای که “جشن” هم مانند اولین قطعه یعنی “خلیج همیشگی فارس” بسیار حماسی و پر شور اجرا شد.

 
سرپرست این ارکستر نسیم شاملو و سرپرست و رهبر گروه کر علی اصغر مهدی بود. نکته جالب توجه این بود که محمدرضا هنرمند کارگردان هنری این ارکستر بود و گروهی از فیلمبرداران از اجرا فیلمبرداری کردند.

 
کنسرت‌گذار سوییت سمفونی “خلیج فارس” اجازه حضور عکاسان در این اجرا را نداده بود و این یکی از نقاط ضعف اجرا بود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …