چند دلیل مهم برای تهیه پرونده ثبت جهانی بادگیرها

فرهاد نظری  با اشاره به اولویت‌های تهیه و ارسال پرونده ثبت جهانی فناوری بادگیرها گفت: چند دلیل اساسی برای تهیه و تنظیم پرونده فناوری ساخت بادگیرها وجود دارد، دلایلی که باعث شد کارشناسان ما در ایام نوروز و با فوریت اقدام به تهیه این پرونده کنند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی در معرض خطر بودن فناوری ساخت بادگیرها را یکی از دلایل تهیه این پرونده دانست و افزود: فناوری ساخت بادگیرها به عنوان یک پرونده در معرض خطر به یونسکو معرفی شده است، چراکه با وجود بادگیرهای بسیار زیاد در کشور فناوری ساخت بادگیر در حال فراموشی است.

وی با اشاره به اینکه در 12 استان کشور ما از تهران و قزوین گرفته تا هرمزگان و بوشهر بادگیر وجود دارد ادامه داد: بحث فناوری ساخت بادگیر به صورت ویژه‌ای قابل پیگیری و اهمیت بود چراکه تاکنون میراث ناملموسی که مربوط به معماری کشور ما باشد برای ثبت جهانی معرفی نشده بود.

نظری همچنین یادآور شد: یکی دیگر از دلایلی که تهیه پرونده ثبت جهانی فناوری بادگیرها را توجیه می‌کند خطر مصادره این فناوری توسط کشورهای دیگر بود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار افزود: در حال حاضر پرونده فناوری ساخت سنتی بادگیرها با شماره 01111 در فهرست ذخیره ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است و اگر کشوری بخواهد در سال‌های آینده برای ثبت این فناوری اقدام کند به طور معمول باید زیرمجموعه پرونده جهانی ایران قرار بگیرد.

وی در پایان افزود: فرصت معرفی و ارسال پرونده برای سال 2015 به پایان رسیده و فناوری ساخت سنتی بادگیرها برای جمهوری اسلامی ایران در فهرست ذخیره بر روی سایت یونسکو قابل مشاهده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …