معاون میراث فرهنگی کشور: واقعه 15 خرداد در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت می‌شود

واقعه 15 خرداد در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت می‌شود
محمدحسن طالبیان گفت: ثبت میراث فرهنگی ناملموس، واقعه پانزدهم خرداد سال 1342 در دستور کار معاونت میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.معاون میراث فرهنگی با اعلام این خبر به میراث آریا(chtn)، تصریح کرد: واقعه پانزدهم خرداد از جمله ارکان اساسی جنبش مردمی در تحقق انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید که بی‌شک بخشی از میراث فرهنگی معاصر کشورمان است.

وی افزود: آثار ملموس و ناملموس واقعه 15 خرداد در تهران و شهرهای دیگر همچنان باقی است که از جمله این آثار می توان به مدرسه فیضیه قم، میدان ارگ، پادگان عشرت آباد تهران و همچنین پل کارخانه سیمان ورامین به عنوان شواهد ملموس در این پرونده اشاره و توجه کرد.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور،  مدرسه فیضیه قم از مهمترین آثار معماری عصر صفوی است که با آغاز نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357، ارزشی چندبرابر یافته است.

طالبیان ادامه داد: پژوهش‌های لازم در این رابطه با توجه به اهمیت پرونده انجام شده و هم اکنون در حال تکمیل است، البته فرآیند تدوین پرونده ثبت واقعه 15 خرداد می تواند به عنوان نمونه برای ثبت پرونده های میراث ناملموس راهگشا باشد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …