معاون میراث فرهنگی کشور مطرح کرد: طراحی پلان مدیریت بحران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

ImageHandler.ashx

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش برای تهیه پلان مدیریت و مدیریت بحران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و دیگر موزه ها و همچنین تقویم رویدادها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، محمد حسن طالبیان، در حاشیه اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی و دستاوردها و مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در یک سال گذشته در خصوص عملکرد این مجموعه در یک سال اخیر اظهار داشت: فضاهایی که در بخش تولیدات فرهنگی و خدمات اولیه برای بازدید کنندگان مفیدند باید طراحی شده و در صورت بروز بحران می بایست جهت تامین امنیت بازدیدکنندگان و موزه آمادگی کامل داشت.

وی توضیح داد: خوشبختانه در یک سال گذشته مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران روی مسیر درستی قرار گرفته؛ هرچند یک سال مدت زمان کافی جهت ساماندهی فضای موزه ای و باغ موزه ای که موردنظر است نمی باشد ولی از میان برداشتن مشکلاتی که در فضاهای مختلف این مجموعه همچون کافی شاپ آن وجود داشت و منظر این فضای تاریخی را خدشه دار کرده بود، فعالیت مهمی است که در این مدت انجام شده است.

وی گفت: حفظ اصالت و یکپارچی به عنوان دو اصل کلیدی در بحث حفاظت، مرمت و ساماندهی مطرح است که در این یک سال تلاش شده موضوعات به صورت کارشناسی و توجه به فضای موزه ای و باغ موزه ای پیگیری شود.

طالبیان با بیان اینکه مستندات و این گزارشات عملکرد نشان از پویایی این مجموعه دارد تصریح کرد: اجرای برنامه های فرهنگی به صورت برنامه ریزی شده جهت پوشش مخاطبین در گروه های سنی مختلف، مشارکت با سازمان های مردم نهاد و انجمن ها و مجموعه داران خصوصی در طول یک سال گذشته و مرمت و احیای ساختمان های مختلفی که در ثبت ملی هستند با استفاده از اعتبارات و منابع موجود از جمله فعالیت هایی هستند که گواه این پویایی می باشند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه به عنوان فضایی برای یادگیری و تفریح فرهنگی و سالم برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب است توضیح داد: مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در مسیر درستی قرار گرفته و باید این مسیر را ادامه داد و سازمان نیز از لحاظ کارشناسی و اعتباری هرگونه حمایتی بتواند از این مجموعه انجام خواهد داد.

وی افزود: در مخازن مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آثار بسیار ارزشمند و منحصر بفردی وجود دارد که نحوه نگهداری و محافظت از آن ها بسیار مهم است؛ در این بخش نیز تلاش های بسیاری صورت گرفته تا بتوان آثار را از بی سامانی گذشته نجات داد و  از آن ها به گونه درست حفاظت کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: امیدواریم این مجموعه فرهنگی و تاریخی بتواند در آینده نزدیک با مشارکت همکاران و پژوهشگران و علاقه مندانی که به اینجا مراجعه می کنند تولیدات فرهنگی خوبی منتشر کند و همین انتخاب درست مسیر روزنه خوبی جهت نیل به این هدف است.

طالبیان مهمترین تفاوت نیاوران امسال با یک سال گذشته را مدیریت یکپارچه در آن عنوان کرد و گفت: تمام کارمندان به تمام بخش ها حساس هستند و این حساسیت از فضای طبیعت آن گرفته تا فضای فیزیکی و آثاری که وجود دارد مشاهده می شود و در فضاهای موزه ای تلاش می شود تا انجام وظیفه در قبال آثار تاریخی و مخاطبان که همانا حفظ اصالت فضا و عدم افزودن شی اضافی به آن است به نحو مطلوب دنبال شود.

وی با ارایه پیشنهاد به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران جهت افزایش تعامل و تبادلات کارشناسی با مجموعه های مشابه در داخل و خارج کشور و بهره گیری از تجربیات سایت های دیگر به صورت دوسویه تصریح کرد: این امر کمک به معرفی و برجسته کردن این فضاها در داخل و خارج کشور خواهد کرد و این مجموعه باید بیش از اقداماتی که جهت معرفی انجام می دهد با پژوهشگر ارتباط برقرار کرده و فضای پژوهش و حمایت از پژوهشگران بیشتر شود تا بتوان از همین آثاری که وجود دارد تولید علم و دانش شود.

وی خاطر نشان ساخت: شایسته است از امسال ارتباط مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با هنرمندان و اشخاصی که آثار هنری را خوب می شناسند و می توانند آثار را به گونه ای دیگر تفسیر کرده و کتاب تالیف کنند، پر رنگ تر شود تا بتوان اطلاعات بهتری به بازدیدکننده ارایه داد.ImageHandler.ashx

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …