واقعیت‌های ایران در دولت یازدهم از نگاه خبرنگار آلمانی

اولیور گرهاد، خبرنگار اعزامی از کشور آلمان که با هدف مشاهده واقعیت‌های ایران و تحولات پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در قالب گروه رسانه‌ای به کشورمان سفر کرده بود در گزارشی تحت عنوان “گشایش جدید ایجاد شده در کشور روحانیون” به تفسیر و توضیح مشاهدات خود پرداخته است.

در مقاله “گشایش جدید ایجاد شده در کشور روحانیون” که در مجله توریستی آلمانی زبان راین نکر منتشر شده است، اولیور گرهاد، واقعیت‌های ایران، تحولات صورت گرفته در کشور پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، گشایش‌های ایجاد شده برای جذب گردشگران اروپایی، آشنایی با ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری و فرهنگی به ویژه در شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و چند منطقه حاشیه کویر را مورد توجه قرار داده است.

این خبرنگار آلمانی که به همراه ۸ تن از خبرنگاران و ۲ نفر از مدیران شرکت‌های گردشگری آلمان به مدت یک هفته در ایران حضور داشته است در ابتدای این مقاله با اشاره به سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) در روز ۱۴ خرداد که همزمان با آغاز سفر این گروه به ایران بوده است، یادآور می‌شود، حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این روز تاریخی مملو از جمعیت بود.

گرهاد در ادامه، تهران را به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند و می‌گوید: نقطه آغاز سفر ما از شمال به جنوب ایران از طریق اصفهان و شیراز بود. بازدید گروهی ما از میدان نقش جهان اصفهان با حضور و تجمع پرشور مردم و استقبال آنها از حضور ما همراه بود.

وی در توصیف معماری مسجد شیخ لطف اله اصفهان به عنوان یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان، می‌نویسد: در این میدان داد و ستد و تجارت، جشن‌های سنتی و بازی چوگان در زمان سلسله صفویه برگزار می‌شده است.

نقطه آغاز بازدید این خبرنگار آلمانی از شیراز، مقبره شاهچراغ است، وی این بقعه تاریخی را این گونه وصف می‌کند: در این محل دو نفر از برادران امام رضا(ع) امام هشتم شیعیان خاک سپاری شده‌اند، مقبره شاهچراغ با یک صحن بسیار وسیع محل تجمع فوج فوج زائرین از تمامی نقاط ایران برای زیارت است.

گرهاد در ادامه این مقاله به توصیف فضای روحانی حرم شاهچراغ می‌پردازد و می‌گوید: انسان در میان انعکاس نور لوسترها در آینه‌های نقره‌ای دیوارهای حرم، فضائی فراموش نشدنی و بی‌نظیر را تجربه می‌کند.

وی همچنین به برگزاری نماز جماعت در این مکان مقدس اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این محل عظیم و در فضای آزاد به هنگام نماز دستانی به سوی خدا بلند می‌شود. در اینجا اسلام تحمیل نمی‌شود بلکه مردم ایران با اسلام آمیخته و زندگی می‌کنند.

این خبرنگار آلمانی در توصیف حضورش در حوزه علمیه شیراز، می‌گوید: در این حوزه علمیه حدود ۲۰۰ طلبه مشغول تحصیل علوم دینی هستند. زیر یک درخت لیمو با استاد ملاحسینی قرار گذاشتیم. وی سید بود و عمامه مشکی رنگ به سر داشت. او می‌گوید، شیعیان انسان‌های مومن و صلح طلبی هستند و ما از تصویر غلطی که رسانه‌های غربی از اسلام و شیعیان ترسیم کرده‌اند گله‌مندیم.

گرهاد در پایان این مقاله می‌نویسد: ایرانیان در کنار مقبره حافظ به شعر خوانی از دیوان حافظ مشغولند. در حالیکه مردان و زنان بر ستون‌های مقبره تکله داده‌اند و با چشمان بسته به اشعار حافظ گوش می‌دهند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …