در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها؛ گفته های مسعود سلطانی فر از وضعیت گردشگری و میراث فرهنگی کشور

مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنج شنبه ۲۲ آبان ماه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها حاضر شد و در یک دیدار بی سابقه از ۲۷ غرفه خبرگزاری و مطبوعاتی بازدید کرد.

بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی که با استقبال اهالی رسانه و بازدید کنندگان نمایشگاه قرار گرفت ساعت ها طول کشید.

مسعود سلطانی فر با حضور در ۲۷ غرفه خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا، فارس، مهر، تسنیم، نسیم، برنا، قرآنی، دفاع مقدس و بسیج و روزنامه های اعتماد، همشهری، دنیای اقتصاد، اطلاعات، توریسم، خبرجنوب، خراسان، آرمان، جوان، افکار، سایه، مجله گردشگری و سایت های مشرق، شریان، رویکرد، هنرنیوز وشبکه تلویزیونی هلال ترکیه به سوالات خبرنگاران  رسانه های مختلف که اهم آن  درباره وضعیت گردشگری کشور بود،پاسخ داد.

افزایش گردشگران ورودی نسبت به گردشگران خروجی طی سه ماه تابستان

رییس سازمان میراث فرهنگی درباره وضعیت گردشگران ورودی به کشور گفت: ما در بخش تاریخی ،طبیعی ،فرهنگی ،مذهبی،زیارتی،روستایی،توریسم سلامت ظرفیت بالایی داریم،سال های گذشته به دلیل سوء مدیریت  و تحریم ها از این ظرفیت ها استفاده مناسبی نشد ولی با توجه به رویکرد و ادبیات دولت تدبیر و امید طی ماه های اخیر با روند رو به رشد ورود گردشگران به خصوص گردشگران اروپایی،آمریکایی ،کانادایی و استرالیایی روبه رو هستیم

وی افزود:به خصوص به دلیل ناآرامی و جنگ در منطقه کشورهایی مثل ،عراق،سوریه،لیبی و مصر دیگر مقصد گردشگری نیستند،و  این فرصت خوبی برای ما و ترکیه است که گردشگران بیشتری را جذب کنیم.

سلطانی فر در ادامه گفت:با توجه به برنامه ۲۰ساله در افق ۱۴۰۴ ( ۲۰۲۵ میلادی)ایران  باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی با درآمد ارزی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد باشد،این موضوع مورد موافقت مقام معظم رهبری نیز هست است،تلاش ما این است به این سمت حرکت کنیم.

وی : از برنامه ۲۰ ساله حدود ۱۱ سال باقی مانده و ما کار سنگینی پیش رو داریم که با حمایت  و همکاری دستگاه های مختلف می توانیم به اهداف برنامه ۲۰ ساله برسیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی روند ورود گردشگر را روند خوبی دانست و اعلام کرد: امسال تعداد اروپایی هایی که با تور وارد کشور شدند، سه برار شده است .

خوشبختانه ۹۹ درصد گردشگرانی که به کشور می آیند باورهایشان نسبت به ایران تغییر می کندو مروج کشور ما شده و تبلیغات منفی علیه مار ا خنثی می کنند.

وی در ادامه به ورود ۳۵۰ گردشگر اروپایی در قالب قطار گردشگری اشاره کرد و گفت: ۴ قطار گردشگری وارد کشور شده  و از ۱۰ استان دیدن کردند .هزینه این نوع تورها سه برابر تورهای عادی است ، علاقمندی این گردشگران برای سفر به کشورمان نشانه بالا بودن امنیت ایران است.

سلطانی فر اظهار داشت:به رغم تمامی تبلیغات منفی  و جریان سازی هایی که در رسانه ها  به خاطر ماجرای اسید پاشی شده بود ، گردشگران اروپایی  که در زمره گردشگران متمول هستند ،به ایران سفر کرده و با خاطره  خوشی به کشورشان بازگشتند.

ور درباره  تراز گردشی گفت :برای نخستین بار تراز گردشی در سه ماه تابستان سال جاری نسبت به گذشته تغییر کرد.تعداد اتباع خارجی ورودی به کشور حدود ۸۰ هزار نفر بیشتر شد.لذا در تابستان امسال طبق آماریک میلیون و ۴۹۷ هزار نفر وارد ایران شدندو در مقابل یک میلیون ۴۱۶ هزار شهروند ایرانی به خارج از کشور سفر کردند،البته این روند در مهر ماه هم ادامه داشت. یعنی در مقابل ورود ۵۳۰ هزار گردشگر خارجی،۴۹۷هزار نفر از کشور خارج شدند.

۵۰ درصد کل گردشگران ورودی را گردشگران زیارتی تشکیل می دهند

رییس سازمان میراث فرهنگی درباره گردشگری مذهبی که سوال تعدادی از خبرنگاران گفت:ایران از مهمترین کانون های گردشگری مذهبی است،به طوری که سال گذشته حدود ۲ میلیون و پانصد نفر گردشگر مذهبی زیارتی از کشورهای اطراف  وارد ایران شدند.

وی افزود:در حال حاضر ۵۰ درصد کل گردشگران ورودی را گردشگران زیارتی تشکیل می دهند.بر اساس آمار سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از عراق ،۵۱۷ هزار نفر از شیعیان حاشیه جنوبی خلیج فارس و ۴۰۰ هزار نفر از هندوستان و بنگلادش وارد کشور شدند.

سلطانی فر در ادامه عنوان کرد:مقصد این گردشگران مشهد،قم و شیراز است در مشهد خوشبختانه با کمبود مراکز اقامتی  مواجه casino نیستیم ولی با روند رو به افزایش گردشگران مذهبی باید برای افزایش مراکز اقامتی اقدام کنیم.

ارزش های ۸سال دفاع مقدس به گردشگران معرفی شود

 گردشگری جنگ موضوع دیگری بود که رییس سازمان میراث فرهنگی به آن پرداخت،وی گفت:گردشگری جنگ در قالب راهیان نور انجام می شود که زیر مجموعه ما نیست اما ما وظیفه خود می دانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.

وی تاکید کرد:به اعتقاد من برای گردشگران خارجی با  رعایت مسایل حفاظتی باید امکانی فراهم شود که علاوه بر بازدید از موزه جنگ و شهدا به مناطق جنگی هم سفر کنند،تا با واقعیت آن آشنا شوند ، اعتقاد دارم هنوز واقعیت جنگ پنهان مانده است .

وی تاکید کرد:ارزش های ۸سال دفاع مقدس بی آن که یک وجب از خاک کشورمان را از دست دهیم باید به گردشگران معرفی شود.

رویکرد سازمان برای جذب بیشتر گردشگران

معاون رییس جمهور در پاخ به سوال خبرنگاران درباره مسایل پیش روی گردشگری کشور گفت:مهمترین موضوع ما در بخش گردشگری در درجه اول  صدور ویزا است ما برای ۱۹۰ کشور دنیا ویزای فرودگاهی صادر می کنیم جز تعداد معدودی از کشورها که خودشان موجب این محدودیت شدند.

وی افزود:چون رویکرد دولت و شخص رییس جمهور استفاده و بهره برداری از ظرفیت گردشگری است به دنبال تسهیل صدور ویزا هستیم.

سلطانی فر اعلام کرد:کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور،وزارت امور خارجه،وزارت اطلاعات،وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی از ۷ ماه پیش فعال شده است که توافقاتی طی این مدت برای روش های صدور ویزا به دست آمده است.

 وی متذکر شد: راهکار نهایی ما صدور ویزای الکترونیکی است که امیدوارم شرایط نرم افزاری و سخت افزاری آن طی یک سال آینده انجام شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی سپس با اشاره به این که  ۴۰ درصد از ناوگان هوایی ما به دلیل نبود قطعات و تحریم ها زمین گیر است گفت: با توجه به تمایل سفر ارو پایی ها به ایران، گسترش ارتباطات  هوایی  بین ایران و پایتخت کشورهای مهم اروپایی  را در برنامه های خود قرار داده ایم.

وی در خصوص افزایش مراکز اقامتی هم گفت: برای مراکز اقامتی هم برنامه هایی داریم به خصوص که با افزایش گردشگر ضریب اشغال تخت در هتل های تهران ،اصفهان و شیراز ۱۰۰ درصد بوده است.

سلطانی فر اظهار داشت:پروژه هایی بوده که ۲۰ سال قبل کار آنها شروع شده اما به دلایلی متوقف شده است ،ماپروژه های نیمه تمامی که ۵۰ درصد کار آن انجام شده در اولویت گذاشته ایم  تا با تسهیلات صندوق توسعه ملی آنها را به اتمام برسانیم.

ایران می تواند کانون گردشگری حلال شود

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه بازدید خود از غرفه ها و پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران درباره گردشگری حلال گفت:ایران می تواند تبدیل به  یکی از مهمترین کانون های گردشگری حلال شود،همان طور که می دانیدبسیاری از مبانی این نوع گردشگری اعم از غذای حلال،تفریحات حلال در کشور ما رعایت می شود.

وی افزود:گردشگران خارجی نیز در رعایت موارد حلال همکاری بسیار خوبی با ما داشته و دارند،فقط در بخش تفریح بانوان کمبودهایی داریم که با تامین آن ها  مطمئنا ایران می تواند کانون گردشگری حلال شود.

راه اندازی شورای گسترش فعالیت های مربوط به گوهر ایران

راه اندازی شورای گسترش فعالیت های مربوط به گوهر ایران از دیگر موضوعات مورد سوال خبرنگاران بود که مسعود سلطانی فر به آن پاسخ داد و گفت:از ماه آینده این شورا با حضور متخصصان و دست اندرکاران فعالیت خود را آغاز می کند، پیشنهد تاسیس  مرکز ملی گوهر ایران داده شده که تا سیر قانونی آن طی شود تصمیم گرفتیم این شورا فعالیت خود را آغاز نماید.

وی در ادامه عنوان :از آنجا که ظرفیت بالایی در بخش سنگ های قیمتی مثل عقیق،فیروزه و .. داریم ایجاد این شورا ضروری است. طبق آمار، گردش مالی سنگ های قیمتی در دنیا ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است که سهم ما از این میزان کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

سلطانی فر تاکید کرد: سالانه ۹ تن عقیق و ۶ تن فیروزه استخراج می کنیم  ولی متاسفانه این سنگ ها به صورت خام از کشور خارج می شود و با ارزش افزوده به کشور باز می گردد ،تصمیم داریم برای جلوگیری از این روند در دو یا سه نقطه از کشور شهرک های تخصصی راه اندازی کنیم .

وی افزود:بخش آماده سازی آن با دولت خواهد بود ، بخش خصوصی هم کارگاه ها را فعال خواهد کرد.این اقدام علاوه بر اشتغال زایی موجب می شود تا ۴ یا ۵ سال آینده  بتوانیم جایگاه اصلی خود را در جهان به دست آوریم .

همکاری ایران و ترکیه در حوزه گردشگری

مسعود سلطانی فر در گفتگو با شبکه تلویزیونی هلا ل ترکیه گفت: تراز گردشگری ما با کشور ترکیه ۴ به یک است،یعنی ۴برابر تعدادی که مسافر از ترکیه به ایران وارد می شود ،مسافر از کشور ما به مقصد ترکیه می رود.

وی در باره تعامل ایران و ترکیه در بخش گردشگری گفت:در سفری که رییس جمور به ترکیه داشتند و من نیز همراهشان بودم با رییس جمهور ترکیه  گفتگو کرده و قرار شد همکاری متقابلی در حوزه گردشگری انجام بگیردبه این معنا که بتوانیم گردشگران بیشتری از کشور ترکیه داشته باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی  افزود:همچنین برای  گردشگران اروپایی که به ترکیه  سفر می کنند مقصد ایران  تعریف شود و همین طور بالعکس از سوی ما نیز این اقدام انجام بگیرد.

وی اظهار داشت:ترکیه تجربه خوبی در زمینه گردشگری دارد به طوری که در سال ۲۰۱۳ میزبان ۳۶میلیون گردشگر بود و سال جاری نیز برای ورود۴٠ میلیون گردشگر هدف گذاری کرده است.

سلطانی فر درباره میراث معنوی مشترک بین دو کشور گفت:ما و ترکیه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی هستیم آن هم در حوزه فرهنگ و تمدن ایران بزرگ،بسیاری از آثار تاریخی فرهنگی ترکیه به گونه ای با فرهنگ ایرانی مرتبط است.

وی درباره همکاری باستان شناسان ایرانی و ترکیه ای گفت:به دلیل تخصص خوب کارشناسان ما در بخش مرمت و بازسازی به عنوان  نماینده منطقه ای یونسکو معرفی شده ایم ، وبه کشورهای منطقه در بخش مرمت و بازسازی کمک می کنیم ،در همین راستا قرار است با باستان شناسان ترکیه همکاری کنیم.

توسعه حریم  شاهچراغ با حفظ بافت تاریخی

دکتر سلطانی فر در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره توسعه حریم شاهچراخ  و تخریب بافت تاریخی این منطقه گفت:تمام تلاش ما این است علاوه بر اجرای طرح توسعه این حریم ،بافت تاریخی منطقه هم حفظ شود،همان طور که ما دغدغه حفظ میراث فرهنگی را داریم امام جمعه شیراز و مسوولان دیگر هم این دغدغه را دارند .

وی افزود:با وزارت راه و شهرسازی،مسوولان شیرازو تولیت آستان مقدس احمدبن موسی گفتگو و مذاکراتی داشتیم ،همان طور که گفتم حفظ بافت و آثار تاریخی نگرانی آنها هم هست ،راه حلی اتخاذ خواهیم کرد که با حفظ بافت تاریخی ،این حریم توسعه پیدا کند.

وی درباره بافت های تاریخی گفت: حدود ۷۰۰ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد،بسیاری از آنها بناهای فرسوده و فاقد سازه های مطمئن دارند،باید به دنبال بازسازی آنها باشیم ،به طوری که هویت فرهنگی و  تاریخی آنها حفظ شود.

طرح تعطیلات زمستانی هنوز عملی نشده است

رییس سازمان میراث فرهنگی درخصوص طرح تعطیلات زمستانی گفت: در این باره هنوز توافقی انجام نشده است،گفته آموزش و پرورش هم صحیح است که با  تعطیلات ۱۰ روزه در زمستان امکان کاهش تعطیلات تابستانی نیست.

وی افزود:به دلیل شرایط اقلیمی ما دانش آموزان جنوب کشور یک ماه هم بیشتر از تعطیلات تابستانی برخوردار هستند،بنابراین میزان تعطیلات افزایش پیدا می کند.

سلطانی فر اعلام کرد:می توان با راهکاری تعطیلات زمستانی را در ایام  دهه فجر در نظر گرفت ،که البته باید مورد بررسی قرار گیرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …