شهریار عدل نقش موثری در معرفی میراث فرهنگی ایران به جهان داشت

مراسم تکریم و وداع با پیکر شهریار عدل ، ایران شناس و تاریخ شناس و باستان شناس ایرانی با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفیر فرانسه در تهران، نمایندگان موسسه باستان شناسی در آلمان، برخی از مسئولان وزارت علوم ، استادان دانشگاه ، جمعی از مسئولان سازمان و گروهی از علاقمندان به حوزه باستان شناسی امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.

۲_IMG_0639

به گزارش ایرانگرد نیوز مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره بر نام این باستان شناس پرتلاش گفت: ارتحال جانگداز باستان شناس متبحر و ایران شناس دلسوزپروفسور شهریار عدل را به همه هموطنان، دوستداران عرصه فرهنگ، جمع حاضر به ویژه خانواده محترم این عزیز از دست رفته تسلیت می گویم.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: او نویسنده ای بزرگ پژوهشگری خستگی ناپذیر و ایران شناسی عاشق بود که جامعه میراث فرهنگی به خود دیده بود و شاید این جملات کاملترین عباراتی باشند که می توان در مورد این بزرگ مرد بکار برد.

وی ادامه داد: از ویژگی های بارز این بزرگ مرد خستگی ناپذیری وی بود که از او یادگارها و آثار وی موید خستگی ناپذیری و عشق او به میراث فرهنگی ایران است.

شهریار عدل بخش عمده جوانی خود را صرف حفاظت از میراث فرهنگی ایران کرد از جمله تلاش های وی می توان به نقش عمده وی در ثبت جهانی آثار تاریخی بزرگ ایران چون تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره داشت، همچنین در تاریخ ۱۳ مهر ۸۸ مدیر کل یونسکو مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به پنج قاره را به او اهدا کرد.
در ادامه این مراسم سلطانی فر با اشاره بر اینکه انتشار مقالات پژوهشی عمیق و جامع در نشریات وزین و معتبر توسط شهریار عدل بخش مهمی از آثار ماندگار در حوزه میراث فرهنگی، هنر و تاریخ ایران است گفت: انشالله در سازمان میراث فرهنگی همکاران ما با جمع آوری آثار مکتوب از این پژوهشگر و باستان شناس فرهیخته در مجموعه ای کامل سند مفیدی  را در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار می دهند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …