جراحت وارده به محيط زيست تالاب ميقان اراك به تيماري مسوولان نيازدارد

تالاب كويري ميقان اراك در استان مركزي يكي از ۱۰ تالاب مهم كشور و از زيستگاه هاي اصلي پرندگان مهاجر و بومي است كه اين روزها محيط زيست آن با جراحات عميقي دست و پنچه نرم مي كند و نيازمند تيمار كردن خود از سوي مسئولان است.

به گزارش ایرانگرد نیوز : اين تالاب كويري اكنون با تهديدهاي جدي مانند روند رو به رشد پديده بيابان زايي ، افزايش حجم توليدي ريزگردها، كمبود منابع آب و تهديد چرخه جانوري و گياهي مواجه است و به عقيده كارشناسان براي جلوگيري از اين تهديدات كه صداي زنگ نابودي اين زيستگاه را به صدا درآورده است بايد چاره انديشي شود.
تشكيل كار گروه ملي مديريت تالاب ميقان اراك و تخصيص اعتبارات ويژه براي اجراي برنامه هاي اصلاحي فوري در اين حوزه از جمله راهكارهايي است كه اكنون مطرح و مورد تاكيد قرار دارد.
پيشنهاد تشكيل كار گروه ملي مديريت تالاب كويري ميقان به كميسيون كشاورزي،آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و سازمان محيط زيست كشور داده شده و در اين پيشنهاد مطالعات و اجراي برنامه هاي كارآمد ترميمي در احياي گونه ها، تقويت سهم حق آبه تالاب ، نظارت بر تغيير كاربري هاي هدفمند و ايجاد درآمدزايي براي مردم روستاهاي حاشيه تالاب ديده شده است و اين طرح پيشنهادي قرار است امروز دوشنبه با حضور معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست كشور و نحوه اجراي آن بررسي شود.
برداشت هاي بي ضابطه كاني هاي معدني، شكار غير مجاز، ورود آلودگي هاي صنعتي، قطع درختان و تخريب گونه هاي گياهي از جمله عوامل تهديد كننده زيستگاه تالاب ميقان اراك است كه در سه دهه اخير انجام شده و اين تالاب را دچار آسيب كرده است.
روند رو به رشد روزهاي آلوده در اراك زنگ هشدار جدي براي مسوولان است و مي طلبد كه هرچه سريعتر با تشكيل كار گروه مديريت تالاب ميقان ، در سطح ملي برنامه جامع مديريتي نظير درياچه اروميه براي اين سرمايه ارزشمند طبيعي تشكيل شود.
هم اينك بيش از ۵۰ هزار هكتار عرصه هاي حاشيه درياچه ميقان بياباني است و با كوچكترين وزش باد ريزگردهاي توليدي آن به فضاي شهر اراك هدايت مي شود و اثر مستقيم بر آلودگي هواي اين شهر دارد.
در حال حاضر تنها آب ورودي به تالاب ۸۰۰ ليتر در ثانيه است كه با رژيم طبيعي اين منطقه همخواني ندارد و افزايش سهم حق آبه تالاب به سالانه بيش از ۱۰ ميليون متر مكعب امري حياتي است.
وجود ۴۰ سد خاكي در مناطق بالادست تالاب، چاه هاي غير مجاز، برداشت هاي غير اصولي ماده معدني سولفات سديم و برخي مشكلات كه بر اثر احداث جاده در انتقال آب به دوسوي تالاب ايجاد شده از مهمترين مسايلي است كه بايد در سايه مطالعات علمي تاثيرات دقيق آن ارزيابي شود.
برنامه هاي مديريت تالاب ميقان اراك در راستاي اهداف برنامه پنجم توسعه حداقل به ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه با توجه به تصويب طرح مديريت زيست بومي اين تالاب در كشور هماهنگي هاي ويژه و تشكيل كار گروه ملي براي اجرايي كردن برنامه ها ضروري است.
هم اينك وضعيت خشكي اقليم درحوزه شمالي تالاب كويري ميقان حادتر از ساير مناطق است و اقدام ضروري و اولويت دار تعيين حق آبه مناسب براي تالاب و اجراي طرح انتقال آب به حوزه شمالي آن و تامين رطوبت كافي در خاك است.
تالاب كويري ميقان با كاركردهاي متعدد اقليمي، طبيعي و زيستگاهي داراي ۲۵ هزار هكتار وسعت محدوده و ده هزار هكتار مساحت آبگير است و در ۱۵ كيلومتري شرق اراك واقع شده است.
اين تالاب در فهرست ۱۰۵ منطقه مهم زيست پرندگان كشور قرار دارد و در ايام سال پذيراي ۶۸ درصد پرندگان استان و ۲۷ درصد پرندگان كشور است.
تاكنون زيست ۱۴۰ گونه پرنده در تالاب ميقان اراك به ثبت رسيده كه ۹۰ گونه آن آبزي و كنار آبزي است و درحال حاضر نيز مطالعات پيوستن اين تالاب به كنوانسيون رامسر در دست بررسي است
اين تالاب به عنوان تنها تالاب مركزي در مسير كريدور پرندگان مهاجر مطرح است كه ۷۰درصد پرندگان آن مهاجر و ۳۰ درصد بومي است.
درناهاي خاكستري به عنوان يكي از گونه هاي ارزشمند پرندگان مهاجر هر ساله كوچ پاييزه خود را در تالاب ميقان اراك سپري مي كنند كه حفظ اين زيستگاه در روند مهاجرت سالانه حدود ۲۰ هزار قطعه از اين پرندگان اهميت ويژه اي دارد.
تالاب ميقان اراك ۶۸ درصد كل پرندگان موجود اين استان و ۲۷ درصد تنوع گونه هاي كشوري پرندگان را در خود دارد و ذخيره گاهي ارزشمند در تنوع زيستي استان مركزي محسوب مي شود.
درسفر يك روزه معصومه ابتكار رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به اراك علاوه بر تشكيل كار گروه آلودگي هوا و نشست با نخبگان و تشكل هاي زيست محيطي استان مركزي ، كميته تخصصي ملي تالاب ميقان اراك نيز تشكيل خواهد شد.
ابتكار معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست دقايقي قبل وارد اراك شده است

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …