ارجاع پرونده پارک ملي لار به شوراي عالي امنيت ملي

به گزارش ایرانگرد نیوز، دکتر محمدهادي حيدرزاده در مراسم افتتاح کتابخانه عمومي محيط زيست با بيان اينکه سرشماري حيات وحش استان تهران با آغاز فصل سرما با همکاري فعالان محيط زييستي انجام خواهد شد، افزود: بر اساس آخرين سرشماري ها که سال گذشته انجام شده بيشترين گونه‌هاي جانوري استان تهران را کل، بز، ميش، قوچ و جبير تشکيل مي‌دهند که با سرشماري آينده علاوه بر اين گونه‌ها، پرندگان استان تهران نيز سرشماري خواهند شد.

به گفته وي سرشماري حيات وحش مناطق چهارگانه بايد به صورت فصلي انجام شود.

حيدرزاده افزود: براي سرشماري گونه‌هاي حيات وحش تهران ابتدا دانشجويان و فعالان محيط زيستي که خود را به اداره محيط زيست استان تهران معرفي مي‌کنند شناسايي کرده و پس از مصاحبه و انتخاب افراد شايسته به آنها در اين خصوص آموزش داده خواهد شد.

مدير کل محيط زيست استان تهران همچنين از برگزاري کلاس‌هاي آموزشي استفاده از سلاح‌هاي بيهوشي براي محيط بانان خبر داد و گفت: يکي از دوره‌هاي آموزشي که مدت زيادي است برگزار نشده، استفاده از سلاح‌هاي بيهوشي است که براي انتقال گونه‌هاي حيات وحش به باغ وحش و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد که خوشبختانه داروهاي بيهوشي و اسلحه‌ها خريداري شده و هفته آينده در خصوص دوز و زمان استفاده از اين داروها به محيط بانان آموزش داده خواهد شد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر شش اسلحه بيهوشي در استان تهران موجود است افزود: تعداد اسلحه‌هايي که براي بيهوش کردن حيوانات به کار مي رود بايد حداقل به بيش از 10 قبضه برسد. علاوه بر آن در حال حاضر تنها يکي دو محيط بان استفاده از اين اسلحه‌ها را بلد هستند که بايد به ديگر محيط بانان نيز تعميم داده شود.

جانمايي تعويض زمين‌هاي مناطق چهارگانه با زمين‌هاي مسکن مهر انجام نشده است

مدير کل محيط زيست استان تهران گفت: در جلسه‌اي که فردا بعد از ظهر با همراهي سازمان حفاظت محيط زيست و وزير راه، مسکن و شهرسازي برگزار خواهد شد موضوع واگذاري‌ها و تعويض زمين‌هاي مناطق چهارگانه با زمين‌هاي مسکن مهر مورد بحث قرار خواهد گرفت چرا که زمين‌هايي که بايد به محيط زيست واگذار شود شاخص‌هاي حفاظتي داشته باشند.

وي ادامه داد: زمين‌هايي که براي مسکن مهر فرديس از سازمان حفاظت محيط زيست با مساحت 200 هکتار گرفته شده بود جايگزين شده‌اند اما جايگزين اين زمين‌ها تحويل داده نشده است.

سامانه خط سبز راه اندازي مي‌شود

حيدرزاده از راه اندازي سامانه خط سبز خبر داد و گفت: يکي از تمهيداتي که براي ارتباط مستقيم ميان مردم و مسئولين انديشيده‌ايم راه اندازي سامانه خط سبز است که از اين طريق مردم مي‌توانند علاوه بر آشنايي با ماموريت‌هاي زيست محيطي به عنوان مخبران سازمان حفاظت محيط زيست همکاري کنند.

به گفته وي اين سامانه با الهام گرفتن از سامانه 1888 با همکاري شرکت مخابرات استان تهران در حال راه‌اندازي است.

مدير کل محيط زيست استان تهران اظهار کرد:‌ اهميت راه‌اندازي اين سامانه از اين جهت است که برخي کشفيات بايد در لحظه انجام شوند به عنوان مثال کشفيات شکار يا آلايندگي صنايع با کار نکردن فيلترها بايد در همان موقع رسيدگي شود که تنها با همکاري مردم و اطلاع رساني 24 ساعته انجام خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال که کدام کارخانه‌ها از فيلترهاي هوا استفاده نمي‌کنند، اظهار کرد: هفته گذشته مانوري برگزار شد که در آن مشاهده کرديم برخي کارخانه‌ها در يک ساعت مشخصي از فيلترها استفاده کرده و در ساعات ديگر براي صرفه جويي در هزينه‌ها فيلترها را خاموش مي‌کرده‌اند.

در صورت افزايش آلودگي هواي تهران کميته اضطرار تشکيل خواهد شد

حيدرزاده در خصوص وضعيت آلودگي هواي تهران گفت: با توجه به شرايط جوي و وزش باد در هفته گذشته از نظر آلاينده‌هاي ذرات معلق کمتر از 10 ميکرون احساس خطر کرديم که اگر با پديده اينورژن نيز مواجه شويم به اين معني است که ساير آلاينده‌ها نيز افزايش پيدا کرده‌اند و در صورت افزايش آلودگي هواي تهران کميته اضطرار تشکيل خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه در سال جاري تا کنون شرايط هواي تهران به وضعيت اضطرار نرسيده است، افزود: بيشتر اقداماتي که انجام مي‌دهيم در جهت پيشگيري از رسيدن به وضعيت اضطرار است چرا که در گذشته هماهنگي ميان دستگاه‌ها با شروع فصل سرما و افزايش آلودگي هوا دير انجام مي‌شد و با مشکلات بسياري مواجه مي‌شديم.

مدير کل محيط زيست استان تهران تصريح کرد: در حال حاضر ريزگردها در شهر تهران منشا محيطي داشته و از کشور عراق نمي‌آيند که براي کنترل ميزان اين ريزگردها با وزارت بهداشت، وزارت صنايع و راهنمايي و رانندگي هماهنگي‌هايي داشته‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي بر اعلام روز سه‌شنبه به جاي روز دوشنبه به عنوان روز «ناسالم» اظهار کرد: از دوشنبه ساعت 8 شب PSI ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون به 160 رسيد که با رقم 200 که به عنوان شرايط اضطرار محسوب مي‌شود فاصله داشتيم که بر همين اساس اولين اطلاعيه را ساعت 22:40 مبني بر ناسالم بودن وضعيت هواي تهران صادر کرديم.

وي ادامه داد: اما آنچه که در صبح روز دوشنبه مشاهده شد، غبار محلي بود که به دليل رطوبت هوا و کاهش دما شعاع ديد را کاهش داده بود.

پرونده پارک ملي لار به شوراي عالي امنيت ملي مي‌رود

مدير کل محيط زيست استان تهران گفت: پرونده پارک ملي لار طبق صحبت‌هايي که رييس سازمان حفاظت محيط زيست با شمخاني، رييس شوراي امنيت ملي داشته‌اند در دستورکار شورا قرار خواهد گرفت.

حيدرزاده با بيان اينکه پارک ملي لار به عنوان ذخيره‌گاه زيست کره از اهميت بالايي برخوردار است افزود: متاسفانه در اين پارک مستثنيات زيادي وجود داشته و گروه‌هاي مختلفي از جمله عشاير در آن حضور دارند علاوه بر آن ظرفيت دام منطقه بيش از ظرفيت مراتع بوده و صيادي و شکار مشکلات بسياري را به وجود آورده است که از دلايل ارسال اين پرونده به شوراي عالي امنيت ملي هستند.

وي ادامه داد: پيش بيني مي‌کنيم که کل حوضه آبريز پارک ملي لار ارتقاي کيفيت يافته و کيفيت مراتع مميزي جديدي شوند.

مدير کل محيط زيست استان تهران تاکيد کرد: با توجه به اينکه بخشي از آب شرب شهر تهران از اين منطقه تامين شده و موضوع آب يکي از دغدغه‌هاي هميشگي شوراي عالي امنيت ملي بوده است اين پرونده حساسيت بيشتري پيدا کرده است.

وي در خصوص مشاهده آلودگي درياچه لار نيز اظهار کرد: تا کنون گزارش‌هايي مبني بر آلودگي رودخانه و درياچه لار ارائه شده است اما نمي‌توان به آن استناد کرد و بايد بررسي‌هاي بيشتري انجام شود علاوه بر آن سياست ما در اداره کل محيط زيست استان تهران پيشگيري است.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …