گام‌هاي احياي شورايعالي محيط زيست برداشته شد

شورايعالي محيط زيست در شهريورماه 86 منحل شد. در همان زمان بسياري از کارشناسان در مورد پيامدهاي انحلال آن هشدار دادند که تجربه اين 6 سال نشان داد، اين هشدار، به جا بوده است. در همين حال از سازمان محيط زيست خبر مي‌رسد معصومه ابتکار، رييس سازمان محيط زيست از رييس جمهوري خواسته اين شورايعالي احيا شود.

«فرهاد دبيري»، مشاور ارشد سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين خبر گفت: «خانم ابتکار براي احياي شورايعالي محيط زيست از رييس جمهوري درخواست کرده‌اند.»

به گفته او، احتمال دارد تا دو ماه آينده اين شورايعالي کار خود را آغاز کند.

تنها دو سال پس از به دست گرفتن سکان قدرت توسط محمود احمدي نژاد و هماهنگ با انحلال تعداد ديگري از شوراهاي عالي، شورايعالي محيط زيست در شهريور 1386 منحل شد. در همان زمان کارشناسان و فعالان محيط زيست در مورد پيامدهاي حذف اين شورا هشدار دادند که اتفاقات اين 6 سال در حوزه محيط زيست نشان داد؛ اين هشدارها بي‌دليل نبوده است. از آخرين مصوبه‌هايي که در غياب شورايعالي محيط زيست و در دولت دهم گرفته شد، مجوز کشف معدن توسط دولت در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محيط زيست است.

پيش از اين «محمد درويش»، فعال محيط زيست در مورد اهميت شوراي عالي محيط زيست گفته بود: «مهم‌ترين کارکردي که شورايعالي محيط زيست داشت، اين بود که تمامي نهادهاي عالي رتبه را در نظام جمهوري اسلامي با اهميت محيط زيست آشنا مي‌کرد.»

از پيامدهاي انحلال شورايعالي محيط زيست اين بود که با حذف اين شورايعالي، ملاحظات زيست محيطي از سطح حکومت به سطح دولت، کاهش سطح يافت و در نهايت هنگامي که به کميسيون ماده 32 تقليل داده شد، موقعيتي ايجاد کرد که نماينده سازمان محيط زيست با داشتن تنها يک راي در برابر نمايندگان وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها بنشيند و در عمل تاثيرگذاري نداشته و قادر به دفاع از محيط زيست نباشد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …