محيطزيست براي صدور مجوزشکار تحت فشار است

هوشنگ ضيايي: در حال حاضر حدود يک ميليون تفنگ در دست مردم است که بلاي جان حيات‌وحش کشور شده است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: تعداد زياد اسلحه در دست مردم به دليل سياست‌هاي غلطي بوده که دولت در چند سال گذشته به اجرا درآورده است. به عنوان مثال چند سال پيش دولت اعلام کرد که به تمام اسلحه‌هاي مجوزدار، جواز مي‌دهد که در اثر آن ميليون‌ها اسلحه وارد کشور شد و حتي بر اساس آنچه که من شنيده‌ام کارخانه‌هاي اسلحه‌سازي ترکيه در آن زمان براي پاسخگويي به نياز بازار ايران، شبانه‌روزي اسلحه توليد مي‌کرده‌اند.

وي ادامه داد: متاسفانه بر اثر اين سياست بسياري از افرادي که اصلا شکارچي نبودند هم صاحب تفنگ شده و بدون در نظر گرفتن مسائل حرفه‌اي شکار مانند فصل و نوع حيوان به هر جنبنده‌اي شليک کردند.

اين کارشناس ارشد محيط‌ زيست گفت: تعداد حيات‌وحش کشور به گونه‌اي کاهش پيدا کرده که اکنون صداي کبک که پرنده بومي ايران بوده و تا چند سال پيش به راحتي در همه جا ديده مي‌شد، شنيده نمي‌شود.

ضيايي با بيان اينکه بايد از افراد شايسته براي حفاظت از مناطق استفاده کرد، ابراز عقيده کرد: متاسفانه گارد حفاظت محيط زيست بعضا ديگر قدرت اجرايي سابق را نداشته و روحيه حفاظت از محيط زيست را ندارند در صورتي که در گذشته طبيعت گردان و علاقه‌مندان به طبيعت براي محيط‌باني استخدام مي‌شدند.

اين استاد دانشگاه افزود: علاوه بر آن در حالي که تعداد شکارچي‌ها در کشور بسيار زياد شده، جمعيت محيط‌بانان ما، هم اندازه جمعيتي است که در زمان قبل از انقلاب بوده است.

سازمان محيط زيست براي دادن مجوز شکار تحت فشار است

وي اظهار کرد: در عين حال سازمان حفاظت محيط زيست براي دادن مجوز شکار تحت فشار بوده و حتي در داخل خود سازمان نيز افرادي مديران را در تنگنا مي‌گذارند.

اين کارشناس ارشد محيط‌ زيست افزود: در اين بين بر روي مديران استاني فشار بيشتري وجود داشته و اگر مديري از صدور پروانه شکار امتناع کند، کار او را دليل بي‌عرضه‌گي‌اش مي‌دانند و اين فشارها تا اندازه‌اي افزايش مي‌يابد که او مجبور به صدور مجوز مي‌شود.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …