محيط زيست قرباني اصلي و خاموش جنگ‎

ایرانگرد نیوز ـ بين‌الملل ـ طبق مطالعات انجام شده از سوي سازمان ملل متحد، در 60 سال گذشته دست کم 40درصد منازعات داخلي و مرزي در جهان، برسر دستيابي به منابع و ذخاير طبيعي رخ داده است اما درکنار آمار تلفات انساني ومالي آمار تلفات محيط زيست هرگز منتشر نمي‎شود.

به گفته دبيرکل سازمان ملل اين منابع طبيعي خواه منابع باارزش شناخته شده همانند معادن طلا و الماس و نفت باشد و يا منابع کمياب همانند زمين‎هاي حاصل خير و آب رودخانه‎ها ازمهم‎ترين دلايل جنگ‎هاي داخي يا مرزي بوده است. اين تحقيقات همچنين نشان داده است که نرخ تخريب ناشي از همين منازعات برسر منابع طبيعي دو برابر بيشتر از تلاش‎هاي احتمالي براي جايگزيني و جبران تخريب‎ها ست.

دبير کل سازمان ملل متحد “بن کي مون “به مناسبت 6 نوامبر که روز جهاني پيش‎گيري از تخريب محيط زيست در جنگ و کشمکش‎هاي نظامي است، در بيانيه‎اي از جهانيان خواست در محاسبه خسارت‎هاي مالي و تلفات انساني جنگ‎ها، زيان وارده به محيط زيست را که به مراتب شديدتر و ماندگار تر است، محاسبه و منتشر کنند.

دراين بيانيه آمده است:«هرچند نوع بشر در محاسبه خسارت هاي جنگي آمار تلفات انساني و کشته‎ها و زخمي‎هاي جنگ و نيز آمار تخريب شهرها و ساختمان‎ها را منتشر مي‎کند،اما هيچ آماري درباره تخريب محيط زيست و منابع طبيعي که قربانيان درازمدت جنگ هستند، منتشر نمي‎شود.»

اين درحالي است که طبق همين بيانيه کشمکش‎هاي داخلي ويا جنگ در سال هاي پس از خاتمه منازعات براثر نابودي و ياآلودگي طبيعت قربانيان بيشتري دارد. به گفته بن کي مون، هزاران چاه آب آلوده شده ، مزارع و چراگاه‎هاي تخريب شده، قطع درختان يا آتشسوزي در جنگل‎ها و انواع آلودگي‎هاي شيميايي در خاک و نيز مرگ هزاران گونه حيوان و گياه از مهم‎ترين قربانيان جنگ هستند که تنها در جريان پيشروي‎هاي نظامي و با منافع نظامي صرف ، رخ مي‎دهد وزيان آن هرگز منتشر نمي‎شود.

طبق مطالعات انجام شده از سوي سازمان ملل متحد، در 60 سال گذشته دست کم 440 درصد منازعات داخلي و مرزي در جهان، برسر دستيابي به منابع و ذخاير طبيعي رخ داده است اما درکنار آمار تلفات انساني ومالي آمار تلفات محيط زيست هرگز منتشر نمي‎شود.

خواه منابع باارزش شناخته شده همانند معادن طلا و الماس و نفت و يا منابع کمياب همانند زمين‎هاي حاصل خير و آب و رودخانه‎ها بوده است. اين تحقيقات همچنين نشان داده است که نرخ تخريب ناشي از همين منازعات برسر منابع طبيعي دو برابر بيشتر از تلاش‎هاي احتمالي براي جايگزيني و جبران تخريب‎ها ست.


Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …