خبر خوش: جاده ابر متوقف شد

وي که در يک نشست خبري در استانداري سمنان سخن مي‌گفت اظهار داشت که «صراحت و رک‌گويي رسانه‌ها موجب روشن شدن افکار عمومي در قبال اهميت اين جنگل شد».

وي شامگاه دوشنبه، بيستم آبان، در ادامه سخنانش همچنين از همکاري تشکل‌هاي مردم‌نهاد در قبال حفاظت از اين جنگل تقدير کرد.

معصومه ابتکار افزود: «جنگل ابر داراي طبيعت بکر و با ارزشي است و مقدمات و مطالعات اوليه طرح حفاظتي جنگل ابر در داخل استان سمنان تهيه شده است.»

وي گفت: «براي تکميل اين طرح نياز به همکاري استان گلستان است و تلاش بر اين است تا آخر سال اين طرح مطالعاتي تهيه و به شوراي عالي محيط زيست ارائه شود.»

جنگل ابر يکي از زيباترين مناطق جنگلي ايران است، در استان کويري سمنان واقع شده و در ?? کيلومتري شمال شاهرود در مسير جاده شاهرود به آزادشهر قرار دارد.

جنگل ابر که به خاطر پرشمار بودن روزهاي ابري در آن به اين نام ناميده شده ?? هزار هکتار وسعت دارد و از لحاظ تنوع گياهي و جانوري از مهم‌ترين زيست‌بوم‌هاي ايران به‌ شمار مي‌رود.

کميسيون امور زيربنايي صنعت و محيط زيست در ? ارديبهشت ???? طي مصوبه‌اي مجوز ساخت جاده‌اي را در اين جنگل صادر کرد که با مخالفت جدي دوستداران و کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي روبه‌رو شد.

در همين حال پافشاري مسئولان وزارت راه براي احداث جاده‌اي چهاربانده در اين جنگل بخشي از آن را آلوده کرد، تا اين‌ که با وجود اين پافشاري‌ها، مخالفت کارشناسان محيط زيست توانست در آذرماه ???? از ادامه تخريب‌ها توسط بولدوزرها به طور موقت جلوگيري کند.

اسماعيل کهرم، کارشناس محيط زيست و استاد دانشگاه در تهران، پيش از اين در گفت‌وگو با راديوفردا گفت که کاظم جلالي، نماينده شاهرود، با دفاع از ساخت چنين جاده‌اي گفته‌ بود که هيئت دولت احمدي‌نژاد در جريان سفرهاي استاني‌اش، ساخت چنين جاده‌اي را به اهالي دو روستاي آن منطقه قول داده بود.

اسماعيل کهرم تأکيد کرد که «چنان چه جاده از دل اين جنگل بگذرد، آن وقت رد پاي سازندگان و بساز و بفروش‌ها و شهرک‌ها و ويلاها وارد جنگل خواهد شد.»

شيرين عبادي، حقوقدان و برنده ايراني جايزه صلح نوبل، نيز در دومين گزارش ماهانه خود از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه تير ????، نگراني‌هاي موجود از تخريب جنگل ابر بر اثر جاده‌سازي در آن را بازتاب داده بود.

خطر تخريب به خاطر راهسازي از ?? سال گذشته باغ گياه‌شناسي نوشهر مازندران را نيز تهديد مي‌کند که ?? سال پيش به عنوان اولين باغ پژوهشي و اکولوژيک در ايران و خاورميانه ساخته شد.

فعالان محيط زيست تاکنون چندين بار با تجمع در برابر بولدوزرها از ادامه تخريب اين باغ جلوگيري کرده‌اند؛ پرونده اين باغ هم‌اينک در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است.

جنگل ابر

 

جاده ابر

 

 

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …