نجات ارومیه سه هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

از وقتی حسن روحانی در اولین جلسه هیات دولت یازدهم به اهمیت دریاچه ارومیه اشاره کرد تا امروز جلسه ها و همایش ها و رایزنی ها درباره دریاچه ارومیه متوقف نشده اند و ادامه دارند تا یکی از اصلی ترین وعده های رئیس جمهور در حوزه محیط زیست به نتیجه برسد. معصومه ابتکار پس از دریافت حکم ریاستش در سازمان حفاظت از محیط زیست، در جلسات بسیاری برای یافتن راهکارهای نجات دریاچه ارومیه شرکت کرد. او حتی برای بررسی دقیق تر وضعیت کنونی دریاچه به استان آذربایجان غربی رفت. با این حال جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معصومه ابتکار را در به وجود آمدن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه مقصر می داند و از این موضوع انتقاد می کند که «خانم ابتکار طی دوران مسئولیتش در دولت اصلاحات کارهای لازم برای جلوگیری از فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه را انجام ندادند».

جهانگیرزاده  می گوید وضعیت امروز دریاچه ارومیه از همان روزها قابل پیش بینی بود، اما رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست وقت کاری انجام نداد. جهانگیرزاده بودجه در نظرگرفته شده برای نجات دریاچه را کافی نمی داند و می گوید که نجات دریاچه ارومیه حدود 3 هزار میلیارد تومان پول لازم دارد. او نگران برخی از طرح های مطرح شده برای نجات دریاچه ارومیه است و می گوید که «برخی از این طرح ها می توانند کشاورزی منطقه را از بین ببرند». نماینده ارومیه همچنین تحقیق و بررسی درباره نجات دریاچه ارومیه را بی نتیجه می داند و معتقد است برای نجات دریاچه باید کار جدی و فوری انجام شود.

وضعیت رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه چطور است؟

دولت اهمیت موضوع دریاچه ارومیه را درک کرده است و آقای رئیس جمهور جلساتی را در این باره ترتیب داده اند و برخی از وزرا را مسئول کار کرده اند که این اتفاق جای تشکر دارد. اما این که تاکنون چه کار عملیاتی درباره نجات دریاچه صورت گرفته است، باید بگوییم هنوز هیچ کار عملیاتی در این باره انجام نشده است.

بحث هایی درباره بستن چاه های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه مطرح شده و نگرانی برخی از کشاورزان را به دنبال داشته است. نظر شما در این باره چیست؟

برخی بحث هایی در این مورد مطرح است که نگرانی های جدی درباره آن وجود دارد. نگرانی جدی من در این باره است سوء تدبیرها و ضعف مدیریت ها درباره انتقال آب از حوزه آبریز دریاچه ارومیه برای توسعه صنعت یا کشاورزی مناطق همجوار دریاچه به نام مردم آذربایجان غربی و کسانی تمام شود که از چاه های آب اطراف دریاچه استفاده می کنند. نگرانی جدی من این است که کشاوری منطقه دچار مشکل شود. نتیجه چنین طرحی این می شود که هم دریاچه ارومیه را از دست می دهیم و هم کشاورزی موجود در اطراف دریاچه را. بسته شدن چاه های کشاورزی منطقه بیشترین نگرانی را به وجود می آورد و کشاورزی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آیا بارش های چند هفته پیش به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه کمکی کرده است؟

اگرچه هفته های گذشته بارندگی خوبی داشتیم، اما این که این بارندگی ها چقدر به نفع دریاچه ارومیه بوده است، باید مورد بررسی قرار گیرد. این بارندگی ها به غیر از این که قسمت محدود از دریاچه ارومیه را پر آب می کند، هیچ کمکی به وضعیت کلی دریاچه ارومیه نخواهد کرد. اگرچه بارندگی های سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 20 میلیمتر بیشتر است، اما این مقدار در مقایسه با متوسط سال های گذشته بارش خوبی محسوب نمی شود.

ارزیابی شما از دیگر طرح های نجات دریاچه ارومیه چیست؟

حدود 19 طرح برای نجات دریاچه ارومیه مطرح شده است. بطور مثال بررسی انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارویمه، اما این موضوع چقدر هزینه دارد؟ چقدر زمان لازم دارد؟ پیش از این نیز طرح های زیادی برای نجات دریاچه مطرح شده بود، اما هیچ یک از این طرح ها به نتیجه نرسید. بطور مثال طرح بارور کردن ابرها و باران مصنوعی که نتیجه مثبتی نداشت.

تا به حال کارشناسان زیادی موضوع دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار داده اند و گزارش هایی در این باره گرد آوری کرده اند. این گزارش ها نتیجه ای نداشته؟

من گزارشی در این رابطه ندیده ام.

جلسات بسیاری درباره نجات دریاچه ارومیه از سوی دولت تشکیل شده است. آیا شما در این جلسات حضور داشتید؟

من در جلساتی که در ارومیه برگزار شد، حضور داشتم. اما در دیگر جلسات نبودم.

بحث هایی که در این جلسات مطرح می شد چگونه بود؟ آیا نتیجه ای داشت؟

در این جلسات حرف های عمومی مطرح می شود. تئوری ها و دیدگاه ها بیان می شود. کسی درباره این که دریاچه در حال خشک شدن است، تردیدی ندارد و همه روی این موضوع اتفاق نظر دارند که باید باید کمک فوری به وضعیت دریاچه شود. این بحث ها بارها مطرح شده است. الان وقت عمل و بودجه گذاشتن است.

در لایحه بودجه سال جاری، یک ردیف بودجه به نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن کامل اختصاص یافت. تکلیف این ردیف بودجه چه شد؟

رقمی در بودجه سال جاری برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، کافی نیست. با این بودجه هیچ اتفاقی برای دریاچه ارومیه نمی افتد. اگر بخواهیم معضل دریاچه ارومیه را حل کنیم، بودجه ای حدود سه هزار میلیارد تومن نیاز است. این بودجه حدود 10 برابر بودجه اذربایجان غربی است. نمی گوییم این بودجه باید در یک سال داده شود و باید مشکل دریاچه در یک سال حل و فصل شود. اما باید یک اقدام فوری انجام شود. سال ها است درباره دریاچه ارومیه مطالعه می شود، اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده است و اگر همین روند ادامه داشته باشد بعد از این هم هیچ اتفاقی نمی افتد.

چرا دریاچه به چنین وضعی افتاد؟ چرا پیش از این جلوی این اتفاق گرفته نشد؟

خانم ابتکار مسئول این موضوع هستند. روزهایی که در سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت داشتند، کارهای لازم را انجام ندادند و این روزها مدعی شده اند.

به عقیده شما ایراد اصلی در دوران مدیریت خانم ابتکار در دوران اصلاحات است؟

من معتقدم سازمان حفاظت محیط زیست در دوران آقای خاتمی شروع زوال دادن کرد، وگرنه این وضعیت دریاچه قابل پیش بینی بود. اگر سازمان حفاظت از محیط زیست چند کارشناس نداشته باشد که پیش بینی کنند بزرگترین تالاب کشور بعد از 10 سال دچار مشکل می شود، چه انتظاری از کشاورزان است؟ آیا کشاورزان منطقه باید قدرت پیش بینی داشته باشند؟

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …