جزئيات تشکيل صندوق ملي محيط زيست

مهندس محمد مجابي : صندوق ملي محيط زيست بر اساس مطالعه‌اي که در خصوص نحوه استفاده از حمايت‌هاي مالي براي حل مشکلات زيست‌محيطي در دنيا صورت گرفته بود، توسط سازمان حفاظت محيط يست در برنامه چهارم به دولت وقت تقديم شد که خوشبختانه در آن زمان توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.وي ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه هدف از تشکيل اين صندوق حل مشکلات زيست محيطي عنوان و دولت موظف به تشکيل آن شد اما متاسفانه کار تشکيل اين صندوق در دولت‌هاي بعد متوقف ماند.

معاون حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: در برنامه‌هاي دکتر روحاني که در مراسم تحليف به مجلس ارائه شد يکي از مواردي که در نظر گرفته شد، تشکيل صندوق ملي محيط زيست بود که دکتر ابتکار بلافاصله بعد از آن که در مقام رياست سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفتند براي تشکيل آن اقدام کرد.

مجابي با اشاره به تشکيل اولين مجمع صندوق ملي محيط زيست در دولت يازدهم اظهار کرد: در اولين جلسه که با حضور کامل اعضا تشکيل شد، حاضران در خصوص نحوه راه‌اندازي صندوق به بحث و بررسي پرداختند و قرار بر اين شد که در جلسه بعدي صندوق، اعضاي هيات مديره و ارکان اجراي آن نيز به تصويب برسد.

به گفته وي اعضاي اين صندوق شامل وزير اقتصاد و دارايي، وزير صنعت، معدن و تجارت، معاون راهبردي رياست جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست مي‌شود.

وي با بيان اينکه صندوق ملي محيط زيست يک مجموعه وابسته به سازمان حفاظت محيط زيست است افزود: در حال حاضر براي نحوه گردش مالي و کار صندوق بر اساس قانون اقدامات لازم انجام شده اما براي استفاده از منابع درآمدي همچون عوارض و ماليات‌ها نياز به کسب مجوزهاي مختلف از مراجع ذي صلاح است.

معاون حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه از موجودي صندوق علمي محيط زيست براي رفع مشکلات مالي سازمان استفاده نمي‌شود افزود: اين صندوق تنها براي حمايت از فعاليت‌هاي زيست‌محيطي تشکيل شده است به عنوان مثال اگر يک واحد صنعتي آلاينده نياز به کمک داشته باشد امر مي‌تواند از اين صندوق استفاده کند تا آلايندگي خود را رفع کند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …