تشکیل باشگاه همیاران محیط زیست

به گزارش ایرانگرد نیوز، دکتر «محمد حیدرزاده» در مراسم همیاران محیط زیست که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، سخن می‌گفت، با بیان اینکه« 30 درصد از کل مساحت استان تهران را مناطق تحت حفاظت تشکیل می‌دهد» افزود: اگر مناطق شکارممنوع را نیز به آن اضافه کنیم این میزان به 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. اما با وجود این موهبتی که به مردم تهران عطا شده در این استان با مشکلات زیست محیطی بسیاری مواجه هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در موضوع «ردپای اکولوژیک میان استان‌های کشور رتبه 31 را داریم » افزود: این مسئله نشان می‌دهد که استان تهران بیشترین معضلات زیست محیطی را در کل کشور دارد که دلیل آن هم بارگذاری شدید و توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران همچنین اضافه کرد: به دلیل گسترده بودن سطح مناطق حفاظت‌شده استان تهران ، سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند به تنهایی این مناطق را با کیفیت مطلوب حفاظت کند و نیازمند همکاری همه همیاران طبیعت است.

وی در ادامه با اشاره به استاندارد جهانی سطح مناطق حفاظت‌شده که 17 درصد از مساحت هر استان را شامل می‌شود، اظهار کرد:‌ در کشور ما این میزان 7.5 تا 8 درصد است که نشان می‌دهد هم نسبت به استاندارد جهانی و هم نسبت به وضعیت سایر استان‌های کشور در وضعیت بسیار بهتری قرار داریم اما با این حال نمی‌توانیم اقرار کنیم که از لحاظ حفاظتی نیز در وضع مطلوبی قرار داریم.

حیدرزاده با بیان اینکه «در کشورهای توسعه‌یافته حفاظت دولتی از محیط زیست مطرح نیست» افزود: در این کشورها آنچه در اولویت قرار دارد مشارکت مردم و همکاری همه ذی‌نفعان است.

وی ادامه داد: پدیده شکارچی از زمان شروع خلقت وجود داشته و ادامه خواهد یافت و مشکل ما با این پدیده نیست بلکه مشکل ما با افراد شکارکش است که با آنها برخورد جدی می‌کنیم.
مدیر کل محیط زیست استان تهران همچنین با بیان اینکه بیشتر تخلفات محیط زیستی در عرصه مناطق حفاظت شده توسط شکارچی‌ها انجام می‌شود در عین حال افزود:‌ شکارچی‌ها، زمان، مکان و تعداد شکار را درک کرده و مانند شکارکش‌ها عمل نمی‌کنند.

حیدرزاده با بیان اینکه محیط زیست طبیعی استان تهران در سالهای گذشته زیر سایه محیط زیست انسانی قرار گرفته افزود: مسئله آلودگی هوا که اغلب نیز جنبه سیاسی دارد باعث شده که از محیط زیست طبیعی استان تهران غافل بمانیم اما دکتر ابتکار (رییس سازان حفاظت محیط زیست) از همان روز اول تاکید داشتند محیط زیست طبیعی هیچگاه بر اثر توجهات بیش از حد به محیط زیست انسانی مورد غفلت قرار نگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید تورهای گردشگری و اکوتوریسم استان تهران را تقویت کنیم ، افزود: هدف ما این است که مناطق حفاظت‌شده در مقابل تخلفات حفاظت شوند؛ قرار نیست به کلی ورود مردم به این مناطق ممنوع شود.

هزار راس کل و بز در استان تهران سرشماری شده‌ است

مدیر کل محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به سرشماری یک‌هزار راس کل و بز در استان تهران اظهار کرد: این سرشماری در منطقه لار انجام شده و منطقه ورجین هفته آینده سرشماری خواهد شد.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم یک محیط‌بان به عنوان محیط‌بان نمونه ماه معرفی و از او تقدیر شد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …