تشکیل اتاق فکر زیست محیطی در استان‌ها

به گزارش ایرانگرد نیوز، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست طی نشستی با انجمن‌های علمی، اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها با تاکید بر لزوم استمرار این جلسات، همچنین عزم این سازمان برای حرکت مبتنی بر پژوهش و دانایی و پشتوانه دانستن نهادهای علمی و دانشگاه‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی و دولتی، اظهار داشت: هم پیمانی محققین، دانشگاهیان، سازمان‌های مردم نهاد، مردم، رسانه‌ها و انجمن‌های علمی با سازمان حفاظت محیط زیست مهم‌ترین کمک برای حل بحران‌های زیست محیطی حال حاضر کشور است.

ابتکار با بیان اینکه با ایجاد همدلی و همراهی در جامعه و ایجاد رویکرد مثبت بدون تکرار روند اشتباه گذشته مبتنی بر حذف و نادیده گرفتن توانمندی‌ها و دانش علمی کشور می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم، افزود: نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگران علمی و تخصصی در این پروسه غیرقابل انکار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پژوهش علمی زیربنای هر اقدام اجرایی است، گفت: بر همین اساس اتاق فکر زیست محیطی در استان‌ها با حضور نخبگان و اساتید، تشکل‌ها، بخش خصوصی و بخش‌های بهداشت ایمنی و محیط زیست صنایع (HSE) تحت مدیریت استانداران تشکیل شد.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: برنامه ریزی، نقشه راه، پژوهش‌های علمی مفصل و دقیقی به همت مدیران و همکاران سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس نگاه کلان و راهبردی تهیه شده که در کنار بازنگری مصوبات نادرست و سیاست‌ها و روش‌های غلط گذشته می‌تواند مسیر بازگشت به علم و عقلانیت را هموار کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به علت توقف گزارش دهی از سال ۸۴ پایه آماری و آمارهای دقیقی از وضعیت محیط زیست کشور وجود ندارد، اضافه کرد: تلاش جامعه علمی و دانشگاهی منوط به نگاه درست و علمی به مسائل و در نظر گرفتن همه زوایای موضوعات محیط زیست است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: آسیب‌شناسی نحوه حضور و ورود جامعه دانشگاهی، محققین و انجمن‌های علمی به موضوعات محیط زیست، همچنین برقراری جلسات منظم تخصصی با معاونت‌ها، تشکیل اتاق فکر و شورای پژوهشی در سازمان حفاظت محیط زیست و استان‌ها که دستور کار فعلی سازمان است منجر به پیشرفت وضعیت محیط زیست، همچنین جامعه علمی و دانشگاهی کشور می‌شود.

بنابراین گزارش، در این جلسه، اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان انجمن‌های علمی حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و آسیب شناسی‌های خود از وضعیت موجود محیط زیست کشور پرداختند و پیشنهاداتی برای حرکت در مسیر توسعه پایدار ارائه دادند که مقرر شد مورد پیگیری قرار گیرد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …