راهکارهاي وزارت بهداشت براي کاهش آلودگي هوا

دکتر بهزاد دماري، رييس واحد بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت ، درباره برخي اخبار مبني بر افزايش بروز سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي و ريوي و ارتباط آن با آلودگي هوا، گفت: مبحث آلودگي هوا از حيطه‌هاي مختلف برخوردار است؛ مساله ريزگردها، آلودگي هوا در شهر تهران و کلانشهرها و ديگري اتفاقي که چندي پيش در اهواز رخ داد.

وي دراين باره افزود: اين مبحث برهيچ کس پوشيده نيست که آلودگي هوا و ريزگردها بر بيماري‌ها تاثير دارند. در اين باره سوال آن است که چطور در کشور شوراهاي متعددي براي کاهش آلودگي هوا وجود داشته و مصوبات خوبي هم دارند، اما اين مصوبات هيچ گاه اجرايي نمي‌شوند؟

دکتر دماري در اين باره افزود: وظيفه وزارت بهداشت در مقابل آلودگي هوا، اطلاع رساني و هشدار است و به نظر مي‌رسد در اين زمينه وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم. از طرف ديگر هيچ مشکلي بدون راه حل نيست. به عنوان مثال اگر به هر دليلي سال‌هاي سال نمي‌توانيم از بنزين يورو 4 استفاده کنيم بايد اين موضوع شفاف به مردم اعلام شود و مردم نيز از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده کنند. تجربه نشان داده در زمان‌هاي مختلف هر گاه از مردم کمک گرفته شده، به صحنه آمده‌ و کمک کرده‌اند. بنابراين مي‌توان اين موضوع را نيز حل کرد به شرط آن که تصميم‌گيران ارتباط‌شان را با مردم حفظ کنند.

وي افزود: در مجموع هر کدام از عوامل خطر سهمي در ايجاد بيماري دارند، برخي‌ سهمي کمتر و برخي بيشتر. شکي در آن نيست که آلودگي هوا در ايجاد بيماري‌هاي قلبي – عروقي و تنفسي تاثير دارد؛ به طوري که بيماران قلبي و تنفسي در روزهاي آلوده مراجعات بيشتري به اورژانس‌ها دارند.

مشاور معاون بهداشتي وزير بهداشت در پايان گفت: در اينجا نيز سوال آن است که آيا نمي‌دانيم آلودگي هوا در سلامت تاثير دارد؟ اين موضوع واضح و مشخص است، اما اکنون از اين مرحله گذشته‌ايم و بحث بر روي راهکارهاي کاهش آلودگي هواست.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …