برنامه‌هاي هفته هواي پاک اعلام شد

به گزارش ایرانگرد نیوز، دکتر سعيد متصدي در نشست خبري هفته هواي پاک اظهار کرد: برنامه‌هاي هفته هواي پاک در روز 27 دي ماه با سخنراني دکتر ابتکار به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه آغاز مي‌شود.

وي با اعلام شعار «انرژي پاک، مسئوليت اجتماعي و آسمان آبي» به عنوان شعار هفته هواي پاک در سال 92 اظهار کرد: برنامه‌هايي که در اين هفته به اجرا درمي‌آيد در طول کل سال براي داشتن هوايي پاک و آسمان آبي به اجرا درخواهد آمد.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اظهار کرد: استفاده از سيستم‌ها، موتورها و خودروهاي برقي که ميزان آلايندگي بسيار کمتر و حتي در حد صفر دارند مي‌توان تا حد زيادي آلودگي هوا را کاهش داد که به همين دليل سعي مي‌کنيم در سال جديد ورود اين خودروها را به کشور تسهيل کنيم.

متصدي با اشاره به مسئوليت‌هاي اجتماعي در خصوص حل معضل چالش آلودگي هوا گفت: بر اساس اصل 50 قانون اساسي حفاظت از محيط زيست يک وظيفه عمومي تلقي شده و همه اقشار بايد در اين راه تلاش کنند به همين دليل برنامه‌هايي که در سال آينده در اين زمينه به اجرا درخواهد آمد با حضور همه گروه‌ها خواهد بود.

وي با بيان اينکه علاوه بر حق مردم به سيستم، سيستم نيز يک حق بر گردن مردم دارد، افزود: اگر همه با هم تلاش کرده و برنامه‌هايي که با منطق علمي و تدبير ريخته شده اجرا شود، قطعا کاهش آلودگي هوا و بسياري از مسائل مربوط به ارتقاي کيفيت و حفظ محيط زيست انجام شدني خواهد بود.

امضاي تفاهم نامه ميان سازمان حفاظت محيط زيست و آموزش و پرورش

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص ديگر برنامه‌هاي هفته هواي پاک سال 92 تصريح کرد: شنبه 28 دي ماه تفاهم نامه‌اي ميان وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محيط زيست امضا خواهد شد که بر اساس آن مدرسه‌هاي زيست محيطي يا Eco school پس از اجرا به صورت پايلوت در تمام کشور اجرا خواهد شد.

متصدي ادامه داد: در اين صورت آموزش‌هاي مقطعي که تنها براي گروه سني بزرگسال ارائه مي‌شود به عنوان يک آموزش دائمي در تمام مدارس کشور از سنين کودکي ارائه خواهد شد.

به گفته وي 29 دي ماه همايشي با حضور جامعه مدني و مسئولين تراز اول کشور برگزار مي‌شود تا ارتباطي برقرار شود که در آن هم نظر مسئولان و هم نظر جامعه مدني شنيده شود.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: همچنين در اين روز براي دلجويي از افرادي که ممکن است به دليل آلودگي هوا به بيماري سرطان مبتلا شده باشند به صورت نمادين از موسسه محک بازديد خواهيم داشت که اين برنامه توسط اداره کل محيط زيست استان تهران انجام خواهد شد.

وي سپس به تشريح برنامه‌هاي روز 30 ديماه پرداخت و افزود: در اين روز از خودروي برقي ساخت داخل کشور رونمايي خواهد شد. همچنين بر اساس تفاهم نامه‌اي که ميان سازمان حفاظت محيط زيست و دانشگاه تهران منعقد مي‌شود برنامه استقرار ايستگاه سنجش آلودگي هوا در اين دانشگاه را خواهيم داشت.

متصدي ادامه داد: در روز اول بهمن ماه دکتر ابتکار در صحن علني شوراي شهر حضور پيدا کرده و در اين زمينه سخنراني مي‌کند چرا که شوراها به عنوان مسئولين اجتماع و کساني که منتخب مردم هستند نقش بسيار عمده‌اي را مي‌توانند در کاهش آلودگي هوا و اجراي برنامه‌هاي آن داشته باشند.

وي ادامه داد: همچنين در اين روز کارگاه آموزشي ويژه صنايع با محوريت HSE برگزار مي‌شود و در جوار آن يک نمايشگاه کتاب نيز برپا خواهد شد.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: در روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در شهر پيشواي ورامين يک بوستان زيست محيطي افتتاح شده و در کنار آن مسابقه دو برگزار خواهد شد.

متصدي با اشاره به برگزاري يک همايش در زمينه بررسي آلودگي هواي شهر تهران توسط شهرداري اظهار کرد: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين همايش شرکت خواهند کرد.

به گفته وي در روز شنبه پنجم بهمن ماه جشنواره بزرگ کودکان و نوجوان و هواي پاک در پارک پرديسان تهران افتتاح مي‌شود که چهار روز ادامه دارد.

در روز يکشنبه ششم بهمن ماه نيز افتتاح آنلاين خروجي دودکش‌ها را خواهيم داشت همچنين برنامه بازديد از موتورخانه‌ها براي کاهش مصرف انرژي با حضور استاندار تهران از استانداري آغاز خواهد شد.

کنترل و معاينه فني 1000 موتورخانه طي يکسال

متصدي با بيان اينکه در سال آينده طرح کنترل و معاينه فني 1000 موتورخانه به اجرا درخواهد آمد افزود: در بحث صرفه‌جويي در مصرف انرژي براي سيستم‌هاي دولتي بسيار جدي هستيم که به همين دليل اين طرح را از خود سازمان حفاظت محيط زيست آغاز کرده‌ايم.

وي گفت: در ايران در هر متر مربع ساختمان 500 کيلووات ساعت انرژي مصرف مي‌شود در صورتي که در دنيا حتي در بدترين شرايط نيز مصرف انرژي 100 کيلووات در متر مربع است که اگر بتوانيم فقط 10 تا 15 درصد در زمينه مصرف انرژي صرفه‌جويي کنيم کل گاز نيروگاه‌هاي کشور تامين مي‌شود و مجبور نيستيم از سوخت مازوت استفاده کنيم.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در حالي که بيش از 90 درصد نيروگاه‌هاي کشور قابليت مصرف سوخت گاز را دارند به دليل کمبود مجبوريم از سوخت مازوت استفاده کنيم که بسيار آلودگي بالايي دارد.

متصدي با بيان اينکه هوشمند کردن موتورخانه‌ها 20 تا 30 درصد مصرف انرژي را کاهش مي‌دهد، افزود: اين مساله براي اعضاي واحدهاي مسکوني نيز منافع اقتصادي داشته و يک نتيجه برد برد است که در نهايت باعث مي‌شود هواي سالم‌تري تنفس کنيم.

صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمام دستگاه‌هاي دولتي اجرا مي‌شود

وي با بيان اينکه بر اساس ماده 90 قانون پنجم توسعه تمام دستگاه‌هاي دولتي در حال اجراي طرح‌هاي صرفه‌جويي در مصرف انرژي هستند گفت: اگر اين فرهنگ در کشور رواج پيدا کند قطعا ميزان مصرف انرژي کاهش خواهد يافت.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …