اجراي بزرگترين پروژه زيست محيطي در صنعت سلولوزي کشور

به گزارش ایرانگرد نیوز مهرداد همتي در هم انديشي فعالان صنعت سلولوزي کشور که با حضور مديران، کارشناسان و فعالان دانشگاهي اين صنعت در محل تالار پاسارگاد تهران برگزار شد، با اشاره به پروژه تحقيقاتي در دست اجرا جهت تبديل ضايعات جوهر حاصل از کاغذ باطله به محصولات مورد استفاده در ساختمان سازي صنعتي افزود: با اتمام اين پروژه امکان بهره برداري از ضايعات جوهر که معادل 30 تن در روز است، به مصالح ساختماني جديد فراهم خواهد شد.

وي، به رشد صعودي مصرف محصولات کاغذي بهداشتي در کشور از 40 هزار تن در سال 85 به بيش از 100 هزار تن در سال 92 اشاره کرد و افزود: اين موضوع نشان دهنده توجه بيشتر مردم به ضرورت هاي بهداشت فردي است.

همتي تصريح کرد: اين موضوع در صورت اعمال مديريت صحيح و بهره برداري مناسب از منابع داخلي مي تواند فرصت اقتصادي و زيست محيطي قابل توجهي محسوب شده و بازارهاي جديدي را براي اين صنعت راهبردي فراهم کند.

وي گفت: براي توليد 20 هزار تن تيشو که ماده اوليه توليد محصولات بهداشتي کاغذي است بايد 340 هزار اصله درخت قطع شود و جلوگيري از اين فاجعه زيست محيطي صرفا با توسعه صنعت بازيافت ميسر است.

مدير عامل شرکت صنايع کاغذي با اشاره به روند رشد مصرف تا سال 1395 ، نياز بازار کشور طي سه سال آينده را 122هزار تن پيش بيني کرد و افزود: براي پاسخگويي به اين نياز و جذب حداکثري آن از سوي صنايع سلولوزي داخلي توجه به افزايش بهره وري در توليد،ارتقاء فناوري ، متعادل سازي بازار، اجتناب از رقابتهاي مخرب و مکانيزه کردن فرآيند بازيافت از الزامات غير قابل اجتناب مي باشد.

مديرعامل هولدينگ نفت و گاز و پتروشيمي شستا وابسته به سازمان تامين اجتماعي نيز در اين مراسم ضمن برشمردن مزاياي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي صنايع سلولوزي ضرورت فعال شدن بازار سرمايه در اين بخش را مورد تاکيد قرار داد.

محمود شيري اظهار داشت: ايجاد هماهنگي در فرآيند توليد و توزيع وکاهش واسطه گري مي تواند ضمن منطقي نمودن قيمتها ،سهم بيشتري از بازار داخلي را در اختيار صنعتگران بومي قرار دهد.

وي با اشاره به کيفيت و قيمت محصولات سلولوزي توليد داخل ، جذب سهم قابل توجه از بازار کشورهاي همسايه را کاملا دست يافتني عنوان کرد و افزود: شرکت شستا به عنوان اصلي ترين توليد کننده در صنعت سلولوزي آماده همکاري و مشارکت با بخش خصوصي کشور براي توسعه اين صنعت در داخل و ورود موثر به بازار هاي خارجي است.

در ادامه اين نشست نمايندگان انجمن سلولوزي ايران نيز با ارايه ديدگاه هاي خود در زمينه ضرورت حمايت هاي مالي دولت، مديريت توليد و بازار، چالش هاي افزايش توليد و فرايندهاي بازيافت را مورد بررسي قرار دادند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …