سرپرست اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان با بيان اينکه نفتکش هندي توقيف شده است، اضافه کرد: تجهيزات نفتکش مذکور ظاهراً نقص فني داشته و خدمه با علم به وجود مشکل، اقدام به تخليه آب توازن کردهاند، بنابراين ايجاد اين آلودگي، عمدي محسوب ميشود و طبق قوانين بينالمللي بايد جبران خسارت هم انجام شود.
استيري با اشاره به اينکه سازمان بنادر و دريانوردي، اطلاعات و مدارک لازم را در اين مورد گردآوري کرده است، تصريح کرد: اين نفتکش براي بازرسيهاي فني-ايمني به بندرعباس منتقل شده تا اين امر توسط کارشناسان سازمان بنادر و دريانوردي انجام شود.
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه نفتکش هندي هماکنون در توقيف فني-ايمني سازمان بنادر و دريانوردي ايران است، يادآور شد: تا اين نواقص برطرف نشود، کشتي حرکت نخواهد کرد.
استيري ادامه داد: طبق قوانين بينالمللي دريانوردي، نفتکش مذکور بايد از طريق بيمه P&I خود، خسارت ايجاد آلودگي در خليجفارس را پرداخته و تضامين لازم را در اينباره به سازمان بنادر و دريانوردي ايران ارائه دهد.
وي توقيف نفتکش هندي توسط سپاه پاسداران را قوياً تکذيب کرد و گفت: اين مباحث فرافکني برخي رسانههاي معاند است.
سرپرست اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اشاره به اينکه منطقه خليجفارس طبق قانون سازمان جهاني دريانوردي منطقه ويژه دريايي محسوب ميشود، اضافه کرد: تمام شناورهايي که در منطقه خليجفارس و درياي عمان با هر پرچمي تردد ميکنند، ملزم به گزارش سريع آلودگيها به مرکز کمکهاي متقابل در موارد اضطراري در دريا (MEMAC) هستند.
رئيس و مدير شرکت کشتيراني هند در اينباره مدعي شده بود که «اين نفتکش در نزديکي آبهاي ايران نبوده» و اين در حاليست که نفتکش مذکور دقيقا در آبهاي ايران و منطقه خليجفارس اقدام به ايجاد آلودگي نفتي کرده است.