آثار علمی یونسکو برای همه محققان جهان رایگان و آنلاین شد

0-2

به گزارش یونسکو و طبق برنامه ریزی‎های صورت گرفته برای اعمال سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات ، یونسکو تمامی آثار تخصصی منتشر شده خود را که پیش ازاین مستلزم پرداخت پول بود، به صورت دیجیتال و آنلاین دراختیار میلیون‎ها نفر از مردم درسراسر جهان قرار می‎دهد.

درراستای حمایت ازسیاست دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی آثارتخصصی منتشر شده از سوی یونسکو و یا آثاری که ازاین پس منتشر می‎شود، بدون نیاز به پرداخت هرگونه پول و بی نیاز به دریافت هرگونه مجوزی، به صورت آنلاین در اختیار تمامی کاربران در سراسرجهان، قرار می‎گیرد.

این سیاستگزاری جدید که به تصمیم  سازمان دفتر اجرایی یونسکو اعمال شده، به آن معناست که از این پس هرکسی درهرجای جهان می‎تواند تمامی آثار منتشر شده یونسکو را دانلود، ترجمه ، توزیع و یا اقتباس کرده و دوباره در اختیار دیگران قرار دهد.

این سیاستگزاری جدید که به تصمیم سازمان دفتر اجرایی یونسکو اعمال شده، به آن معناست که از این پس هرکسی درهرجای جهان می‎تواند تمامی آثار منتشر شده یونسکو را دانلود، ترجمه ، توزیع و یا اقتباس کرده و دوباره در اختیار دیگران قرار دهد
“جینیس کارلینز” دستیار دبیرکل یونسکو درامور ارتباطات و اطلاع رسانی اعلام کرد که از این پس تمام محققان از تمام کشورهای جهان چه کشورهای توسعه یافته و چه کشورهای درحال توسعه و به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته،  قادرند به آسانی وبدون هرگونه هزینه‎ای از فواید دسترسی آزاد به منابع اطلاعاتی و علمی بهره مند شوند. این سیاست راهی  برای تحقق و تقویت هدف جهانی یونسکو در دستیابی آزاد جهانی به اطلاعات و علوم است.
برنامه دسترسی آزاد یونسکو حرکتی است که با همکاری وحمایت طیف وسیعی از دانشگاه‎ها، موسسات، ناشران و دولت‎ها درمسیر یافتن راه جایگزین برای مدل‎های سنتی و گران قیمت انتشار دانش و علوم است، که تاکنون به شکل انتشار ژورنال‎های پرهزینه دانشگاهی صورت می‎گرفته است.
این طرح که از جولای 2013 آغاز می‎شود ، امکان دانلود کردن، ذخیره سازی و استفاده از هزاران متن دیجیتال چند زبانه علمی و تخصصی از انتشارات یونسکو را که تاکنون تنها برای عده‎ای اندک قابل دسترس بود، برای همه کاربران از سراسر جهان، فراهم می‎کند.
 دیگر کتاب هاو بررسی‎هایی که از این پس از سوی یونسکو منتشر می‎شود نیز، رایگان و کاملا آزاد و بی نیاز از دریافت مجوز خواهد بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …