مرگ مرموز «گوزن‌های شمالی» در آمریکا

به گزارش ایرانگرد نیوز-  لاشه‌های این گوزن‌ها در تاریخ 27 اوت سال 2013 میلادی در مرتعی به وسعت 303 هزار و 525 کیلومترمربع واقع در شمال شهر «لاس‌وگاس» یافت شدند.

هرچند این مرگ و میرها به دلیل وجود بسیاری از عوامل خطرزا نظیر جانوران درنده، شکارچیان، سموم انسانی، بیماری‌ها، خشکسالی، گرما، گرسنگی و حتی صاعقه، چندان هم غیرطبیعی نیست اما کارشناسان حیات وحش تاکنون برخی از احتمالات را مورد بررسی قرار داده‌ و به نتایجی نیز دست‌ یافته‌اند.

بنابر گزارش اخیر این اداره ملی، گوزن‌های شمالی مورد اصابت گلوله قرار نگرفته‌اند پس احتمال شکار منتفی است. ضمن اینکه نتایج آزمایش مربوط به سیاه زخم که یک باکتری شایع در این منطقه است و می‌تواند حیوانات بزرگ‌جثه را از بین ببرد نیز منفی اعلام شده است.

همچنین هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر استفاده گسترده از آفت‌کش‌ها و سموم در این ناحیه که منجر به مرگ گسترده گوزن‌ها شده باشد،‌ وجود ندارد.

از سوی دیگر با وجودی که وقوع صاعقه‌های شدید در جنوب غرب آمریکا به ویژه ایالت نیومکزیکو پدیده غیرمعمولی نیست اما مرگ دسته‌جمعی بیش از 100 گوزن در آن واحد یک پدیده نادر و مشکوک است.

از سوی دیگر ممکن است این مرگ و میر گسترده ناشی از یک بیماری جدید باشد که تاکنون ناشناخته است و توانسته به سرعت تعداد بسیاری از گوزن‌های شمالی آمریکا را از پای درآورد. احتمال دیگر در این قضیه می‌تواند مربوط به آلودگی چاه‌ها و مخازن آب باشد اما دربررسی‌هایی که تاکنون انجام شده هیچ‌گونه سمی در این ذخایر آبی شناسایی نشده است.

به گزارش ایرانگرد نیوز- به نقل از لایوساینس، با این حال مقامات حیات وحش نیومکزیکو امیدوارند بتوانند علت مرگ گروهی این حیوانات را پیدا کنند هرچند کشف سایر عوامل موثر در مرگ و میر گوزن‌ها، نقش شکارچیان را در این زمینه کمرنگ نمی‌کند.

مرگ دسته‌ جمعی در حیوانات پدیده غیرعادی نیست چرا که تنها طی هفته‌های اخیر، شاهد مرگ دسته‌جمعی حیوانات مختلفی در سراسر جهان بوده‌ایم که خبرساز نیز شده‌اند.

برای مثال هفته گذشته رودخانه‌ «فوهه» در چین شاهد انباشت بیش از 100 تُن «ماهی نقره‌ای» بود که کارشناسان علت آن را افزایش ماده سمی آمونیاک که از کارخانه‌های شیمیایی محلی به رودخانه سرازیر شده بودند، عنوان کردند.

در همین زمان دانشمندان موفق شدند معمای مرگ مرموز سمندرها در هلند را که از سال 2010 میلادی آغاز شده است، حل کنند. آنها در این ماجرا متوجه ردپای یک قارچ مسری به نام Batrachochytrium salamandrivorans شدند که پوست سمندرها را می‌خورد.

اما آنچه که منجر به مرگ «گوزن‌های شمالی» در نیومکزیکو شده است نه یک ماده شیمیایی و نه عامل قارچی گوشتخوار است و به همین دلیل حداقل تاکنون این مسئله همچنان مرموز مانده است. دانشمندان همچنان در حال مطالعه روی بافت‌ها و نمونه‌های خونی گوزن‌ها هستند تا بتوانند دلیل اصلی این اتفاق را کشف کنند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …