تشکيل کنفرانس بين المللي براي احياي درياچه اروميه


سيدمويد حسيني‌صدر در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: پيشنهاد من اين است که به موازات اقدامات دولت، کنفرانس بين‌المللي ظرف يکي دو ماه آينده به ويژه با مشارکت کشورهاي همجوار براي احياي درياچه اروميه تشکيل شود که در اين صورت مي‌توان هم از کمک مالي و کمک‌هاي بلاعوض نهادهاي بين‌المللي و هم از نظرات کارشناسان بين‌المللي استفاده کرد و امکانات فني ساير کشورها را نيز در اين زمينه به کار گرفت تا ان‌شاءالله کارها موثرتر پيش برود.

وي افزود: جاي تقدير دارد که دولت يازدهم از زمان آغاز به کار چندين بار در حمايت از حيات درياچه اروميه موضع‌گيري داشته از جمله اينکه در اولين جلسه هيات دولت به موضوع درياچه اروميه پرداخته شد، همچنين وزير نيرو و مسئولان دولتي اظهاراتي در اين باره داشتند و اخيرا هم خانم ابتکار و وزير نيرو به منطقه آمدند که جاي تقدير دارد و اميدوارکننده است و در منطقه بازتاب خوبي داشته است.

اين عضو مجمع نمايندگان استان آذربايجان غربي تاکيد کرد: البته اينکه اين اقدامات دولت منجر به احياي درياچه اروميه شود جاي ترديد دارد زيرا چند مانع در اين راه به چشم مي‌خورد يکي اينکه دولت بودجه کافي ندارد، بودجه عمراني خيلي کم است و دولت پول کافي براي اجراي پروژه‌هاي انتقال آب به درياچه اروميه را ندارد. مشکل ديگر اين است که در کشور اينقدر آب نداريم که از رودخانه ارس يا هر جاي ديگر منتقل کنيم در حجمي که حجم آب ورودي بيشتر از تبخير باشد زيرا متاسفانه سرعت تبخير به دليل غلظت نمک خيلي زياد شده و بعيد نيست قبل از رسيدن آب، درياچه خشک شود.

حسيني‌صدر با بيان اينکه تاکنون راهکار قطعي و موثري که کارشناسان روي آن اتفاق نظر داشته باشند براي احياي درياچه اروميه ارائه نشده است، افزود: خيلي‌ها مي‌گويند که اي کاش چهار پنج سال پيش بحث انتقال آب از درياي خزر مورد توجه قرار مي‌گرفت و مي‌شد بدون مانع آب را منتقل کرد.

اين عضو هيات رييسه فراکسيون محيط زيست مجلس ادامه داد: خشک شدن تالاب‌ها مساله‌اي است که در کل دنيا اتفاق افتاده و در خيلي جاها نتوانسته‌اند کاري براي آن انجام دهند. به هر حال صحبت از يک برکه يا درياچه کوچک نيست بلکه درياچه اروميه درياچه‌اي بسيار بزرگ است که يک سر آن سلماس و طرف ديگر تا مراغه گسترش پيدا کرده بنابراين امکان اينکه با اين کارها بشود جواب خوبي گرفت کمي خوش‌بينانه است.

نماينده مردم خوي در مجلس يادآور شد: اگر اين اقدامات زودتر انجام مي‌شد و از 10 سال پيش آغاز مي‌شد شايد اکنون ثمربخش بود اما الان به دليل اينکه حجم آب بسيار کم و از طرفي غلظت نمک خيلي زياد شده و اين باعث مي‌شود تبخير افزايش يابد بنابراين نمي‌توان خيلي به نتيجه خوش‌بين بود اگرچه به نوبه خود از جديت و حساسيت دولت به اين موضوع و اينکه نشان داده مي‌خواهد کاري انجام دهد تشکر مي‌کنم.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …