واگزاري جزيره آشوراده به بخش خصوصي موجب تخريب وجهه محيط زيست ايران مي شود

يک استاد دانشگاه با بيان اينکه مديريت قبلي سازمان محيط زيست، جزيره آشوراده را با توجيه رونق توريسم به بخش خصوصي واگذار کرد، گفت: اين جزيره به هيچ عنوان ظرفيت توريسم ندارد و تنها مي توان براي اکوتوريسم از آن استفاده کرد.

علي نقي مقصودلو افزود: جزيره آشوراده يکي از 6 ذخيره گاه زيستکره جهاني است که در پناهگاه حيات وحش ميانکاله واقع شده و از نظر حيات وحش هم جايگاه بسيار ويژه اي در کشور دارد لذا با واگذاري آن به بخش خصوصي نه تنها لطمه بزگي به محيط زيست و حيات وحش کشور وارد مي شود بلکه بلکه اعتبار زيست محيطي ايران در مجامع جهاني هم زير سوال مي رود.

به گفته وي، در حقيقت پس از احداث بزرگراه از وسط پارک بين المللي گلستان واگذاري ذخيره گاه زيست کره آشورا ده براي دومين بار وجهه زيست محيطي ايران در مجامع بين المللي خراب مي شود.

مقصودلو در پاسخ به اينکه توجيه مسئولان قبلي سازمان در واگذاري آشوراده به بخش خصوصي اين بود که اين جزيره تنها جزيره درياي خزر است و نياز به ساماندهي برا ي توريسم دارد اظهار داشت: اتفاقاً اين جزيره به هيچ عنوان ظرفيتي براي توريسم و ساخت و ساز هتل و ساير ملزومات آنرا ندارد بلکه تنها مي توان صنعت اکو توريسم را براي گردشگراني که علاقمند واقعي به طبيعت هستند و تنها براي ديدن پرندگان، اسبهاي وحشي و ساير حيات وحش به اين جزيره مي آيند ساماندهي کرد.

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اينکه اما محيط زيست اعتبار کافي براي ساماندهي جزيره را ندارد تصريح کرد: صنعت اکو توريسم بر خلاف توريست از آنجايي که کانلاً همگام با طبيعت است به هيچ عنوان نياز به اعتبار چنداني نداردو بدون واگذاري به بخش خصوصي سازمان به راحتي از پس آن بر مي آيد.

به گزارش ایرانگرد نیوز، چندي پيش اخبار متعددي مبني بر واگذاري جزيره آشوراده در پناهگاه حيات‌وحش ميانکاله شنيده و گفته شده اين بار اين واگذاري نه بامصوبه دولت که راساً از طريق سازمان محيط زيست با همکاري استانداري گلستان به يک شرکت فراورده هاي لبني براي ايجاد زير ساخت هاي گردشگري انجام شده است. اما مشاور عالي سازمان محيط زيست با بيان اينکه اين سازمان مالک جايي نيست که بتواند آن را واگذار کند مي گويد اگر رسانه ها اجازه دهند سازمان محيط زيست مي خواهد تجربه موفق ساير کشور ها در نگهداري از اين عرصه را با همکاري بخش خصوصي اجرا کند و تنها با استعلام استانداري و سازمان گردشگري موافقت کرده است.

واگذاري اين جزيره و جدايي‌اش از پناهگاه حيات‌وحش ميانکاله که توسط سازمان محيط‌زيست در دست پيگيري است براساس قوانين موجود يک اقدام غيرقانوني است و حتي براساس طرح مديريت تهيه شده براي پناهگاه حيات‌وحش ميانکاله، از مجموع بيش از 600 هکتار وسعت جزيره بخش محدودي از آن جز زون تفرج قرار مي‌گيرد و مابقي اراضي جزيره در زون حفاظتي است و بايد اقدامات حفاظتي براي آن تشديد شود نه اين‌که کلا جزيره در اختيار بخش خصوصي قرار داده شود.

اما سازمان محيط زيست در توجيه اين واگذاري اعلام کرده بود در حال حاضر به دليل نبود امکانات گردشگري در جزيره آشوراده اگرچه گردشگران زيادي به آنجا مراجعه مي کنند وضعيت اين جزيره اصلاً مناسب نيست و ما اميدواريم با همکاري بخش خصوصي بتوانيم امکاناتي که سازمان قادر به ايجاد آنها نيست را براي گردشگران فراهم کنيم تا از اين طرق بتوان الزامات زيست محيطي را که هم اکنون در آنجا رعايت نمي شود اعمال کرد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …