پلنگ رودباري به رگبار بسته شد!

به گزارشایرانگرد نیوز،، مهندس امير عبدوس مديرکل محيط زيست گيلان: به رغم تلاش‌هاي شبانه‌روزي محيط‌بانان اداره کل حفاظت محيط زيست در حفاظت از جمعيت گوشتخواران، در استان گيلان به ندرت شکارچيان متخلف با عبور از شبکه‌هاي حفاظتي، به انجام اعمال خلاف قانون مبادرت ورزيده و بالاترين سطوح هرم غذايي را نشانه مي‌روند.

وي ادامه داد: گزارش ارائه شده به اداره حفاظت محيط زيست شهرستان رودبار در روز يکشنبه 31 شهريورماه، حاکي از شکار يک قلاده پلنگ در منطقه ييلاقي آسمانسر از توابع جيرنده رودبار بوده که ماموران به محض وصول گزارش در منطقه حاضر و پس از بازرسي، پوست پلنگ را در انبار منزل متخلف کشف کردند و فرد متخلف نيز به محض رويت ماموران محيط زيست پا به فرار گذاشت.

مديرکل محيط زيست گيلان افزود: فرد متخلف پس از تعقيب و گريز توسط ماموران انتظامي منطقه عمارلو دستگير شده و در حال بازجويي است.

وي با تاکيد بر اينکه هنوز گزارش بيومتريک اين پلنگ به اداره کل حفاظت محيط زيست گيلان واصل نشده و کارشناسان در حال بررسي جزئيات آن هستند، اظهار کرد: جمعيت پلنگ در سراسر کشور به واسطه تخريب زيستگاه‌ها تحت فشاره بوده و اگر اهرم‌هاي حفاظتي سازمان حفاظت محيط زيست در حفظ اين گونه زيستگاه‌هاي آن نباشد خطرات فجيعي متوجه جمعيت اين گونه از گربه‌سان در سراسر کشور خواهد شد.

مديرکل محيط زيست گيلان افزود: بر اساس يک فرضيه‌ مورد بحث ميان اساتيد برجسته زيست‌شناسي کشور، استان گيلان يکي از استان‌هاي منبع اين گونه است که پلنگ به واسطه امنيت نسبي و دسترسي آسان‌تر به مواد غذايي توفيق بيشتري براي زادآوري داشته و از طرفي به واسطه وسعت زياد قلمروي اين حيوان در طبيعت، بخشي از گونه‌هاي زادآوري شده به استان‌هاي مجاور مانند زنجان و قزوين مهاجرت و ترکيب گونه‌اي آن استان‌ها را ترسيم مي‌کند.

وي با تاکيد بر اينکه هم‌اکنون اداره کل محيط زيست استان گيلان در حال تشکيل پرونده‌اي براي متخلف جهت معرفي وي به دستگاه قضايي است، گفت: بديهي است در موارد خاص اين‌چنيني کمترين تسامحي با متخلفان صورت نمي‌گيرد.

عبدوس به متخلفان هشدار داد که به واسطه گسترش کيفي و کمي همياران محيط زيست و محيط‌ياران متعهد در سراسر استان گيلان، امکان پوشيده ماندن تخلف آنها وجود ندارد و به محض اقدام به تخلف، اخبار آن به اداره‌هاي حفاظت محيط زيست در شهرستان‌ها و اداره کل حفاظت محيط زيست در مرکز استان واصل خواهد شد و قطعا طي هماهنگي‌هاي به عمل آمده با مسئولان قضايي استان با اين دسته از متخلفان به شدت برخورد مي‌شود.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …