شکارچيان يوزپلنگ افزايش يافته اند

هومن جوکار پيش از ظهر شنبه در همايش تقدير از حاميان و محيط بانان نمونه زيستگاههاي يوزپلنگ ايراني، در پارک پرديسان اظهارداشت: محيط‌بانان حافظ منافع و محيط زيست
هستند ولي متاسفانه ما شاهد کاهش محيط‌بانان هستيم بطوريکه در 6 هزار هکتار اراضي زيستگاه يوزپلنگ تعداد محيط‌بانان بسيار اندک است.مدير پروژه يوزپلنگ ايراني افزود: حمايت از محيط‌بانان ضروري بوده، موضوع مشکل مالي و معيشتي محيط‌بانان بايد حل شود و ارزش کار محيط‌بانان ديده شود.

جوکار در ادامه با اشاره به فاز جديد پروژه يوز، تصريح کرد: فاز جديد پروژه يوزپلنگ در حال انجام است و هدف‌گيري اين پروژه به سوي مشارکت مردم بوده است.

به گفته وي، هر سال تعداد شکارچي‌ها افزايش مي‌يابد و مباحث مربوط به توسعه در پياده‌کردن روش‌هاي حفاظتي مشکل ايجاد کرده است.

جوکار با اشاره به کمبود بودجه براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در کشور، يادآور شد: فاز جديد پروژه يوزپلنگ ايراني در 3 سايت مختلف پياده شده است و رويکرد آن اکوتوريسم اصولي باست اما اين رويکرد مستلزم مشارکت است.

مدير پروژه يوزپلنگ ايراني افزود: رويکرد جديد پروژه يوز، ابتدا در پاکستان انجام شد و تا پايان سال 2013 در ايران انجام مي شود.

مديرپروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تصريح کرد:‌ در فاز دوم اين پروژه مدلهاي مختلفي در دست داريم تا بتوانيم محصولات حفاظت را در اختيار مردم قرار دهيم که ايجاد سه سايت مختلف براي توسعه اکوتوريسم از جمله آن است.

جوکار اظهار داشت: همچنين چراي دام پايدار و اصولي توسط مردم و همکاري سازمان حفاظت محيط زيست و تمرين اجراي طرح شکار پايدار در خارج از مناطق حفاظت شده نيز از ديگر اقدامات در دست هستند که تا کنون با واکنش‌هاي منفي بسياري مواجه شده است.

به گفته وي توسعه شکار پايدار، رويکرد جديدي است که براي حفاظت از گونه‌هاي در معرض خطر انقراض در کشورهايي مانند پاکستان انجام شده و اتحاديه حفاظت از تنوع طبيعي نيز آن را تاييد کرده است.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با بيان اينکه روشهايي که به حفاظت از يوزپلنگ آسيايي منجر مي‌شود بسيار محدود بوده و دشوار است که از جمله آن مي‌توان به مواجهه با شکارچيان اشاره کرد يادآورشد: مردم و عوامل انساني مشکل اصلي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي هستند که بايد براي حل اين مشکل مردم را در سود اين پروژه منتفع کنيم.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …